2013 m. spalio 28 d., pirmadienis

Proto pajungimas vertės įžvalgai






Pareitą penktadienį Vilniuje vyko antrasis Edward de Bono “šešių vertės medalių” seminaras. Jei pirmąjame seminare kiekvienas medalis buvo apžiūrimas atskirai, tai antrąjame buvo galimybė pasiimti visus šešis medalius ir pradėti su jais darbuotis realiose gyvenimiškose situacijose. Tokia patirtis leido įjungti net ir nuošaliausias, rečiau lankomas, proto kerteles.

Pasinaudodama dar gyvu įspūdžiu pasidalinsiu savo pastebėjimais apie mąstymo procesą, panaudojant “šešių vertės medalių” sąrangą. Mąstymo charakterizavimui vėl pasinaudosiu Ned Herrmann visuminio mąstymo modeliu.

Seminaro metu mes visuomet vaikščiojome tarp dviejų sričių: vertybių išgyvenimo (C Herrmann modelyje) ir vertės išskaičiavimo (A sritis). Tai judėjimas tarp dviejų skirtingiems dėsniams paklūstančių pasaulių:
  • dvasinio, kuriame galioja tikėjimas ir prasmės išgyvenimas, bei
  • racionaliojo, kuriame logišlai pagrindžiama ir paskaičiuojama idėjų, projektų ar konkrečių daiktų vertė.
Šitoks keliavimas per du pasaulius reikalavo viso proto įjungimo.

Taip pat pasidarė akivaizdu, kad kiekvieno medalio reprezentuojamų verčių įžvalga reikalavo skirtingo mąstymo:
  • “Aukso medalis” iš mūsų pareikalauja susirūpinti žmogumi, pajausti jo poreikius ir siekti tuos poreikius patenkinti (C).
  • “Sidabro medalis” atkreipia dėmesį į tikslingą veiklą, organizacijos funkcionavimą, saugumą ir užtikrintumą (B).
  • “Plieno medalis” mus priverčia užsiduoti kokybės kriterijus bei standartus, pastoviai vertinti kokybę ir ją tobulinti (A)
  • “Stiklo medalis” mus išveda į naujovių inicijavimą, susijusį su idėjų generavimu, naujų požiūrių paieška, iššūkiu tradicijai ir nežinomybės keliama rizika (D)
  • “Medžio medalis” priverčia pažvelgti į platesnį veiklos kontekstą, pamatyti sąryšingą visumą (D) ir pajausti atsakomybę už savo daromą poveikį (C). Tai reikalauja pajungti ekologinę, ar, imant plačiau, etinį mąstymą.
  • “Žalvario medalis” atkreipia dėmesį į žmones ir jų suvokimus (C) bei priverčia pagalvoti apie šių suvokimų praktinę reikšmę konkrečios veiklos kontekste (B).
Kai ant Herrmann modelio susidėstau medalius, tai aiškiai pamatau tuos aukštus reikalavimus dalyvių mąstymui, kuriuos iškėlė antroji “šešių vertės medalių” seminaro diena.

Džiaugiuosi kiekvienu seminaro dalyviu, kuris/kuri tuos reikalavimus priėmė kaip iššūkį ar kaip galimybę praplėsti savo mąstymą.

O kitiems - dėkui už kantrybę!

Komentarų nėra: