2013 m. spalio 7 d., pirmadienis

Plieno medalis mokyklai










Tvirtas kaip plienas, užtikrintai geriausias, kokybiškas. Kokybė Edward de Bono "šešių vertės medalių" sąrangoje iškelia kokybės vertę.
  • Organizacija gali tarnauti žmogui, bet ar tai daro gerai?
  • Organizacija gali atlikti savo funkciją, bet ar ji tai atlieka gerai?
  • Organizacija gali sprogti nuo kūrybinių iniciatyvų, bet ar jos kokybiškai įgyvendinamos?
Plienas gali sustiprinti kitų medalių vertę, bet gali su jomis konfliktuoti. Siekiant kokybės gali tekti priimti žmonėms skausmingus sprendimus ir sukelti konfliktą su aukso medalio vertybėmis. Kokybės reikalavimas dažnai uždaro duris neparengtos naujovės įgyvendinimui ir išeina į konfliktą su stiklo medalio vertybėmis.

Tęsdama nominacijų mokykloms pristatymą apžvelgsiu tris plieno medalio pretendentės kriterijus:

Vienas iš svarbiausių kriterijų yra kokybės intencija, motyvacija siekti kokybės. Kokybės intencija gali pareiti iš pagarbos savo profesijai ir siekimo išsaugoti profesionalo prestižą. Ta intencija gali ateiti iš supratimo, kad tik aukšta kokybė yra pagrindinė išlikimo rinkoje sąlyga. Kokybės siekimo motyvacija gali ateiti iš įsipareigojimo savo klientams. Nėra labai blogai kai kokybės siekimui paskatina ir "spaudimas iš viršaus", reikalavimas atliepti apibrėžtus standartus. Siekiant medalio ne tiek svarbu iš kur ta intencija pareina, bet ji turi apimti visą mokyklą. Jei visi organizacijos nariai nėra motyvuoti siekti kokybės, tai kokybės iniciatyva mokykloje pavirsta dar viena priespauda. Tai kelia konfliktą su aukso medalio vertybėmis.

Plieno medalio siekiančioje mokykloje turi būti sutarta dėl kokybės apibrėžimo. Kas tai mokyklai yra kokybė? Kaip ta kokybė aprašoma pagal kokybės kriterijus? Kokie rodikliai rodo, kad viena ar kita mokyklos veiklos sritis yra kokybiška? Turėtų būti susitarta ir dėl standarto: kiek gerai turi būti, kad galėtume pasakyti "gerai", "labai gerai" ar "puikiai". O kur ta žemutinė riba, kurią peržengus kokybės trūkumas tampa visuotinai netoleruotinas. Šitie dalykai turi būti sutarti, nuolatos peržiūrimi ir keičiami. Sustojimas kokybės apibrėžimo darbuose uždarys mokyklą kietuose praeities gniaužtuose ir panaikins kūrybos galimybę ir sukels konfliktą su stiklo medalio vertybėmis.

Trečias svarbus kriterijus yra kokybės sistemos buvimas. Ką tai reiškia? Mokykloje turi būti sistema, kuri užtikrintų nuolatinį kokybės vertinimą ir tobulinimą. Turi būti aprašyti kokybės procesai, priemonės, metodai, veikėjai ir jų atsakomybės. Sistema būtina tam, kad kokybės darbai nevirstų pavienėmis iniciatyvomis, o taptų nuolatiniu procesu, kad visiems būtų aišku kas, ką, kada ir kaip vardan kokybės turi padaryti. Ši sistema taip pat negali būti statiška. Ši sistema turi būti peržiūrima ir tobulinama, kitaip ji taps stabdžiu vystymuisi ir konfliktuos su stiklo medalio vertybėmis.

Kokybės judėjimas mokyklose nėra naujiena. Yra mokyklų sėkmingai diegiančių kokybės vadybos sistemas, yra mokyklų keliančių kokybės idėją ir palaipsniui plėtojančių kokybės kultūrą. Tad aš esu įsitikinusi, kad pretendentų į plieno medalį bus.

1 komentaras:

Unknown rašė...

Planuoju EMC narių susirinkimą. Viena užduočių bus tokia: surašius 10 mūsų organizacijos bruožų "prioritetų skalės" pagalba išryškinti svarbiausius;"surinkus" rezultatus- paieškoti mūsų mokyklai tinkamo medalio.
Labai laukiam kitų dviejų:)