2013 m. spalio 11 d., penktadienis

Medžio medalis mokyklai





Tęsiu nominacijų mokykloms pagal Edward de Bono "šešis vertės medalius" skelbimą ir kviečiu atgręžti į aplinką.

Čia kalba eis apie aplinką, kuri peržengia individualaus žmogaus ar organizacijos interesų zonos ribas. Tokiam žingsniui būtina peržengti taip visiems savą savanaudiškumą.

Ar teko matyti žmogelį, kuris savo noru prie stotelės gėlių nutarė pasodinti? Man teko. Bet man teko ne kartą matyti ir tai, kaip tūlas pilietis kaimynui per tvorą šiukšles pila. Tai mūsų požiūrio į aplinką ženklai.

Dažnai, kai kalba pasisuka apie aplinką, visi įsivaizduoja gamtosaugininkų veiklą. Tai labai siaura aplinkos traktuotė. Siekdami medinio medalio mes turėtume pagalvoti apie visą fizinę aplinką, kuri gali būti natūrali arba kitų sukurta, galime pagalvoti apie socialinę aplinką - aplinkinius žmones ir jų gyvenimą, veiklą ir tarpusavio santykius. Taip pat nereikėtų pamiršti kultūrinės, politinės, švietimo ar verslo aplinkos.

Kai galvojame apie mokyklą, tai pirmiausia natūralu pagalvoti apie jos artimąją aplinką: mikrorajoną ar miestelį. Į medžio medalį pretenduojančiai mokyklos turėtų savęs paklausti:
  • Kokią įtaką mūsų mokyklos tiesioginė veikla daro mikrorajono ar miestelio gyvenimui?
  • Kaip mokykla išplečia savo veiklą ir konkrečiais veiksmais prisideda prie vietinės bendruomenės gerovės?
Tada dėmesį galima perkelti į kitą vis dar artimą aplinką - švietimo aplinką:
  • Kokį indėlį mokykla daro kitoms miesto ar Lietuvos mokykloms? Ar peržiangia konkurencijos ir ignoravimo sieną?
  • Kaip tos mokyklos mokyklos veikla prisideda prie švietimo politikos aplinkos formavimo?
Šiuos ir panašius klausimus reikėtų kartoti plečiant ir tolinant aplinką. Pvz. Kaip mokykla prisideda prie emigracijos problemos Lietuvoje sprendimo? Arba ką nuveikė gamtosaugos srityje? ir t.t.

Vertinant medinio medalio nominantus reiktų atsižvelgti į tris kriterijus:
  1. Įskaitomos aplinkos plotį: mato ir harmonizuoja santykį daugiau ne su viena aplinka.
  2. Intencijos lygius: sąmoningai stengiasi apriboti žalą aplinkai ar siekia gerinti/tobulinti aplinką dėl šalia esančių žmonių bei organizacijų gerovės.
  3. Konkretų veiksmą, o ne tik gerus norus.
Pabaigai noriu prisiminti kelis medžio medalio vertybių iškėlimo pavyzdžius.

Pirmasis man tapo žinomas prieš gerą dešimtmetį. VDU Švietimo studijų centro edukologijos programoje studijavo mokytoja iš kaimo, kuri kėlė mokyklos vaidmens kaimo socio-kultūrinei aplinkai problemą. Optimizuojant švietimo tinklą (siekiant sidabro medalio vertybių) buvo kultūriškai nuskurdinta kaimo bendruomenė. Mokytoja mokslo priemonėmis ėmėsi kovoti už medinio medalio vertybes.

Antrasis pavyzdys yra mokyklos, kuri rado būdą, kaip suderinti tiesioginius ugdymo proceso poreikius (sidabro medalis) su intencija prisidėti prie vietinės bendruomenės gerovės. Pilietiškumo, socialinių įgūdžių ir veiklumo ugdymo programos buvo išleistos iš mokyklos ir perkeltos į savanoriškos veiklos bendruomenėje kontekstą.

Pavyzdžių yra, o ar bus pasekėjų?

Komentarų nėra: