2014 m. sausio 15 d., trečiadienis

Sąrangų vieta Edward de Bono mąstymo lavinimo sistemoje


Ne aš viena pastebėjau tokį fenomeną, kad mąstymo sąrangos yra populiaresnės nei mąstmo įrankius įvedanti CoRT programa. Gal būt todėl, kad šešis dalykus lengviau atsiminti, negu šešiasdešimt.

Bet šiandien rašau ne tam, kad spėliočiau sąrangų populiarumo priežastis, bet tam, kad apibrėžčiau jų specifinę vietą Edward de Bono mąstymo lavinimo sistemoje.

Edward de Bono sistemoje yra išskiriami mąstymo įrankiai ir sąrangos. Tiesioginė mąstymo įrankių paskirtis yra padėti pamąstyti vienokiu ar kitokiu būdu; tokiu būdu įrankiai įgalina mąstymą. Sąrangos padeda suvaldyti dėmesį, mąstymą ir veiksmus, jos padeda laiku ir vietoje perjungti vieną mąstymo ar veikimo modą į kitą. Tai mąstymo konstruktą laikantis rėmelis.

Edward de Bono mąstymo lavinimo sistemoje įrankiai yra iškelti prieš sąrangas. Jis mokykloms rengė CoRT programą, o sąrangas įvedė vėliau, iš kurių tik kepuraites tikslingai adaptavo skirtingoms amžiaus grupėms.

Pažvelkime į šešias mąstymo kepuraites". Jos padeda organizuoti mąstymą laiku ir vietoje perjungiant reikalingą mąstymo modą. Pagalvokime, ką reiškia komanda: „užsidėk žalią kepuraitę ir pamąstyk kūrybiškai". O jei žmogus dar neturi kūrybinio mąstymo patirties? O gal jis nežino, kas tas kūrybinis mąstymas? Bet, tikriausiai, jis žino, bando, bet jam nesigauna. Tikėtina, kad tokioje situacijoje žmogus išsitrauks lateralinio mąstymo įrankius (CoRT 4 programa) ir juos panaudos kūrybinio procso išjudinimui. Dar sudėtingesnis prašymas yra užsidėti mėlyną kepuraitę ir suorganizuoti mąstymą. Mąstymo organizavimo pagrindai klojami tik antroje CoRT 2 programos dalyje. Kita kepuraitė pareikalaus kitų mąstymo įrankių panaudojimo.

Dabar pažvelkime į šešis vertės medalius". Ši sąranga padeda atkreipti dėmesį skirtingas vertes ir už jų slypinčias vertybes.  Bet ką reiškia reikalavimas pažvelgti į konkretų sprendimą per medžio medalio vertybes, jei žmogus dar neturi asmeninės vertybių išgyvenimo refleksijos patirties, arba jis dar niekada nebuvo pažvelgęs už savo asmeninių interesų ribų. Vertybių refleksija reikalauja kognityvinės ir moralinės brandos - abstraktaus mąstymo (pagal Piažė tikėtina paauglystėje) ir po-konvencinės moralinės raidos stadijos (pagal Kohlberg moralinės raidos teoriją). Pats Edward de Bono proto ir širdies vienovę įveda tik CoRT 5 programoje, kur devintą pamoką skiria vertei.

Šeši veiklos batai" yra sąranga, padedanti išskirti ir veikloje derinti skirtingas veikimo modas. Tai už kepures ir medalius konkretesnis mąstymas, tačiau jis reikalauja šešių veiklos modelių įvaldymo ir veiksmų bei intencijų reflektavimo gebėjimų.   Jei sąranga įvedama per anksti, tai ji neveikia, t.y. neatlieka savo pirminės paskirties, o lieka tik „žiniomis apie..."

Prieš dvidešimt metų prie Maskvos teko dalyvauti Ščedrovickių mąstymo mokyklos dešimties dienų renginyje apie ugdymo turinio projektavimą. Prisimenu diskusijas apie „rėmelius" (rus. „ramka", angl. „framework", dabar apsistojau ties lietuvišku žodžiu „sąranga") ir jų vietą ugdymo turinyje. Tada iki galo nesupratau teiginio: „negalima per anksti statyti rėmelio, nes jis supliukšta ir tampa kito tipo turiniu".

Dabar man viskas stoja į savo vietas: pirma įrankiai, paskui rėmeliai.

Komentarų nėra: