2014 m. sausio 14 d., antradienis

Vertybėmis grįstas ugdymas, vertybių ugdymas ir vertės pajautos lavinimas











Praeitą savaitę su grupe švietimo žmonių - mokytojais, administracijos darbuotojais ir dBT treneriais - pradėjome pažintį su „Šešiais vertės medaliais". Prisipažinsiu, kad mano pirmoji intencija buvo eiti pas juos su medaliais kaip pas žmones, grindžiančius savo veiklą asmeninėmis bei organizacijos vertybėmis ir siekiančius priimti vertę kuriančius asmeninio gyvenimo ir profesinės veiklos sprendimus. Tačiau jau nuo pirmosios darbo sesijos pajutau, kad prieš mane grupė žmonių, kuriems rūpi vertybių ugdymas ir medalių taikymas darbe su mokiniais.

Čia aš noriu susieti tris dalykus: vertybėmis grįstą ugdymą, vertybių ugdymą ir vertės pajautos lavinimą. Tai trys skirtingi, bet tampriai tarpusavyje susiję dalykai, kurie gali būti išjudinti „šešių vertės medalių" pagalba.

Vertybėmis grįstas ugdymas tai tokia ugdymo praktika, kuri remiasi integralia ugdymo filosofija, prioritetų tvarka sudėstančia ugdymo vertybes. Tokioje praktikoje mokytojas bet kuriuo metu gali atsakyti į kolegos ar mokinio klausimą: „Dėl ko jis ar ji moko šio ar kito dalyko?“ Edward de Bono „šešių vertės medalių” sąranga tokiam mokytojui gali padėti reflektuoti ir komunikuoti savo ugdymo praktikos vertybes.

Vertybių ugdymu dažniausiai vadiname tą asmenybės ugdymo sritį, kurioje tiesiogiai nusitaikome į konkrečių vertybių perdavimą ir mokinio vertybinio pamato formavimą, sutvirtinimą ar atpažinimą. Čia „šeši vertės medaliai" gali būti tik kaip pagalbinė priemonė, padedanti atkreipti dėmesį į vertybes, slypinčias už kasdieninių sprendimų.

Jautrumo vertei lavinimas, tai mano anksčiau minėto šeštojo pojūčio įjautrinimas, tam, kad žmogus kiekvienoje situacijoje galėtų pajausti, kas yra vertinga, o kas - ne. „Šešių vertės medalių" sąrangos tiesioginė paskirtis yra jautrumo vertei lavinimas tam, kad šis jautrumas būtų panaudotas skirtingose situacijose: renkantis iš alternatyvų, ieškant sprendimo, projektuojant ar dar kitaip įsijungiant į vertės kūrimą.

Išskyrus šiuos tris dalykus galime juos sieti. Čia jau galiu įmesti keletą minčių ir atverti naują erdvę diskusijai:

  • Taip, šie trys dalykai sąveikauja ir vienas kitą pastiprina.
  • Taip, be vertybėmis grįsto ugdymo negali atsitikti vertybių ugdymo, o vertybių ugdymo uždavinys gali paskatinti reflektuoti ugdymo vertybes.
  • Taip, be vertybių pagrindo sunku suvokti dalykų vertę, tačiau vertės aiškinimasis gali paskatinti vertybių refleksiją.
  • Taip, vertybių refleksijai reikalinga kognityvinė ir moralinė branda, o vertė gali būti aptariam kiekvienoje situacijoje.
Man darosi labai įdomu, kaip mano minėti švietimo žmonės artėjantį ketvirtadienį pamatys „šešių vertės medalių" potenciją švietimo praktikoje.

Komentarų nėra: