2015 m. kovo 20 d., penktadienis

Mąstymas žaidžiant su raidėmis


Sūnaus susidomėjimas raidėmis mane pastūmėjo domėtis vaikiškais raidynais bei veiklos su raidelėmis galimybėmis. Per pusmetį esu apžiūrėjusi ne vieną alternatyvą, o į penktojo gimtadienio dovanų krepšelį įkrito lietuviškos gamybos „medinio arkliuko“ magnetinis raidynas.

Pasirinkimą nulėmė: tinkamas dydis (5 cm.), tiksli raidės forma ir magneto integravimas į raidę. Medis bei taškelių, brūkšnelių ir varnelių atskyrimas nuo raidės taip pat buvo privalumai. Raidyno nuspalvinimo keturiomis spalvomis sprendimo negalėjau suprasti. Gal atrasime spalvinimo privalumą žaisdami?

Čia noriu pasidalinti šio žaislo-mokymosi priemonės mąstymo lavinimo galimybėmis, kurias pavyko atskleisti per pirmas žaidimo savaites.

Čia apžvelgsiu žaidimo veiklas ir jas išdėstysiu ant Herrmann visuminio proto® modelio pagal žaidimu pajudintą smegenų ketvirtį. Ketvirčius suženklinsiu raidėmis:
  • A - LOGIKA, ANALIZĖ, FAKTAI, SĄVOKOS, KATEGORIJOS, KIEKIAI, KRITINIS VERTINIMAS…  (viršutinis kairysis ketvirtis)
  • B - PLANAVIMAS, ORGANIZAVIMAS, TAISYKLĖS, DETALĖS, STRUKTŪRA, DISCIPLINA, SAUGUMAS, KONTROLĖ… (kairysis apatinis ketvirtis)
  • C - KINESTETIKA, POJŪČIAI, JAUSMAI, EMPATIJA, SANTYKIAI, TIKĖJIMAS, VERTYBĖS… (dešinysis apatinis ketvirtis)
  • D - INTUICIJA, VISUMOS MATYMAS, ERDVINIS MĄSTYMAS, VAIZDUOTĖ, SINTEZĖ, INTEGRACIJA, SPĖJIMAS, RIZIKA… (dešinysis viršutinis ketvirtis)
Pirmiausia atradome, kad jas smagu liesti, vartalioti rankose, kišti pirštus į raidžių angas. Kai Almantas pastebėjo, kad jos limpa prie metalinės dokumentų spintos, tuojau jas visas ten prilipino, paskui nukrapštė ir vėl prilipino. Tai buvo smagus žaidimas pirštukams (C).

Kitas aktualus aspektas yra erdvinis raidės formos suvokimas (D). Žaidžiant vaikas kišo pirštuką į „A“, „B“, „D“, „P“, „O“ ir „R“ skylutes. Atradome skirtingą skylučių dydį, kiekį ir formą. „O“ raidelei nėra lygių - sukome ant mažo pirštuko ir dainavome: „Ooooooooo“ (C) Vėliau, manau, bus smagu užsimerkus apčiuopti ir atspėti, kur kokia raidė.

Taip pat pabandėme raideles panaudoti kaip formas, žaidžiant su „PlayDough“. Iš plastilino padarėme blyną ir paspaudėme su raidele. Labai smagiai skirtingos raidės spaudžiasi. Smagu pirštukams (C), o ir raidės vaizdas formuojasi iš skirtingų perspektyvų (D). Nuo dažyto medžio lengvai nusivalo plastilino likučiai. Ateityje tai galės būti vienas iš rašymo metodų.

Kadangi paskutinį mėnesį sūnus labai nori rašyti raides, o kai kurios raidės nelabai gaunasi, tai bandėme jam sudėtingesnes raides „B“, „R“ ir „S“ apvedžioti. Naudojome smailiai nudrožtą paprastą pieštuką, prispaudėme raidę ant popieriaus ir vedžiojome. Buvo sudėtinga viena ranka laikyti, o kita vedžioti, mama pradžioje turėjo padėti prilaikyti raidę, kad ji neslystų popieriumi. Sėkmingai apvedžiojus buvo labai smagu. Tada buvo galima nuspalvinti. Tą veiklą priskirčiau smulkios motorikos lavinimui (C), raidės vaizdinio įtvirtinimui (D) ir mokymuisi bendradarbiauti (C).

Pradėjome sieti raidę su garsu (A). Labai patiko pakelti raidę prie lūpų ir išrėkti jos garsą (C). Čia vėl nepakeičiamas „O“, nes burna pasidaro „O“ formos ir smagu šaukti pro raidės skylutę. Čia vėl reikėjo mamos, kaip žaidimo partnerio: vaikas mamai prie lūpų prideda raidę, o mama išsako, išrėkia ar išdainuoja tą raidę. Tada pasijuokiame, o paskui mama vaikui prie lūpų kiša raidę, o jis bando pasireikšti. Tai vėl gavosi interaktyvus žaidimas (C). O aš pasitikrinau, kaip vaikas ištaria raides. Darželio logopedė tikriausiai už tai mums į sąsiuvinį priklijuotų šypsenėlę.

Prieš pusmetį vaikas labai norėdavo perskaityti kiekvieną užrašytą žodį. „Kas čia parašyta?“ - nuolat girdėjau. Dabar kas rytą ant lentos sudėliodavau po naują žodį, bet šį kartą jis visai nesidomėjo. Dabar jam neįdomu skaityti, jis nori raideles rašyti. Praleidau šansą prieš pusmetį. Pabandysiu žodelių atpažinimo veiklą vėliau, po poros mėnesių. Čia matau galimybę įtvirtinti žodžio visuminį vaizdą (D). Jis jau atpažįsta ir išskiria tarp daugybės žodžių užrašytą savo vardą, „mama“ ir „tėtis“.

Planuoju ateityje raidelių lentoje pradėti įvedinėti tvarką (B) - dėlioti abėcėlę. Bet jaučiu, kad vaikas dar tam nelabai pasirengęs. Reiks įsirašyti abėcėlės dainelę, kad būtų smagiau. Taip pat pagalvojau apie tvarkos alternatyvą: susidėlioti pagal spalvas arba pagal formos požymius. Tai būtų lengviau, bet nenoriu įtvirtinti tvarkos (B), kurią vėliau reikės laužyti (D) dėliojant žodžius arba abėcėlę. Šiame vystymosi etape jis gina suvoktą ir priimtą tvarką bei aktyviai priešinasi pakeitimams.

Tai, ką pražaidėme su penkiamečiu sūnumi, išnaudoja tik nedidelę dalį visų šio žaislo-mokymosi priemonės galimybių. Būtinai parašysiu ir pasidalinsiu atradimais, kurių dar bus, kai pradėsime žaisti su raidžių deriniais, dvibalsiais ir žodžiais.

Komentarų nėra: