2013 m. lapkričio 5 d., antradienis

Visas protas mokymosi procese






Yra ne viena teorija, aprašanti mokymosi procesą ir skirtingus mokymosi stilius. Čia aptarsiu mokymosi stilių išskyrimą pagal Ned Herrmann visuminio proto modelį.

Ned Herrmann modelio pagrindu išskiriami skirtingi mąstymo stiliai, kurie turi įtakos ir mokymosi stiliui.

Kiekvienam Herrmann modelio ketvirčiui galima išgryninti specifinį mokymosi stilių:
  • A ketvirčiui būdingas mokymasis kaupiant faktus, juos logiškai siejant į teorijas. “Išmokau” čia reiškia supratau logiką ir galiu ją panaudoti siejant ir aiškinant naujus faktus.
  • B ketvirčiui būdingas nuoseklus procedūros atlikimas, darbui suteikiant struktūrą pagal formalius užduoties reikalavimus. “Išmokau” - tai reiškia jau galiu užtikrintai atlikti apibrėžtus veiksmus.
  • C ketvirčiui būdingas vertybių išgyvenimas, įsijautimas ir patyrimas, “pereleidimas per save” ir idėjų bei požiūrių mainai su mokytoju ar bendramoksliais. “Išmokau” reiškia, kad aš jau tai patyriau ir jaučiu vertę - tai tapo mano.
  • D ketvirčiui būdingas eksperimentavimas, atviras naujų galimybių tyrinėjimas, pasitelkiant nuojautą ir vaizduotę. “Išmokau” čia reiškia - matau visumą ir suskūriau savo sampratą.
Kiti mąstymo stiliai išryškėja apjungiant du modelio ketvirčius:
  • A ir B ketvirčių derinys atveda į konkretų mokymasi: aiškiai apibrėžto mokymosi turinio įsisavinimą, teisingų atsakymų paiešką arba konkrečių veiksmų atlikimą.
  • C ir D ketvirčių derinys veda į patirtinį mokymąsi: patyrimą, išgyvenimą ir tos patrties konceptualizavimą, susikuriant individualią sampratą.
  • B ir C ketvirčių derinys mokymąsi “nuleidžia ant žemės”, arčiau kasdieninio gyvenimo ir praktinių reikalų: gyvenimiškų problemų sprendimo, konkrečių darbų atlikimo. Mokymasis čia yra instinktyvus "sveiko proto" reagavimas į mokymosi situaciją.
  • A ir D ketvirčių derinys mokymasi “pakelia nuo žemės” į abstrakčias erdves, kur gali gyventi vien tik idėjos, koncepcijos ar teorijos. Tokį mokymosi stilių dauguma linkę vadinti intelektualiuoju.
  • A ir C ketvirčių derinys yra konfliktiškas, bet juos suderinus galima jausmo ir gyvybės suteikti faktams ir teorijoms, o asmeninį išgyvenimą reflektuoti teorijos rėmuose.
  • B ir D ketvirčių derinys taip pat konfliktinis, bet ir čia jų derinys gali padėti kūrybines idėjas ir fantazijas nuleisti iki konkrečių įgyvendinimo žingsnių arba mesti iššūkį užduotoms mokymosi procedūroms ir pasiūlyti naujovę.
Taip pat, galima modeliuoti mokymosi stilius, kombinuojant tris ketvirčius. Bet ryškiau šie komplesiniai stiliai pasimato, atmetant vienam ketvirčiui būdingą mokymasi.

Jei pripažinsime, kad kiekvienas mokinys skirtingas, tai turėtume iš jų tikėtis skirtingo mokymosi. Taip pat, turime nepamiršti, kad mokiniai nėra puspročiai, jie naudoja visą protą, todėl turėtų būti galimybė įjungti visą protą mokantis.

Visą protą apimantį mokymą ir mokymosi aplinkos kūrimą aptarsiu kitą kartą.

Komentarų nėra: