2013 m. lapkričio 28 d., ketvirtadienis

Mąstymo situacijos mažiesiems










Su CoRT 1 programa dirbantys mokytojai tikriausiai atkreipė dėmesį į tai, kad trys šios dalies pamokos - TAISYKLĖS, PLANAVIMAS ir SPRENDIMAI - yra kitokios. Jose nėra pristatomas naujas mąstymo įrankis, o prašoma taikyti jau išmoktus įrankius.

Šios pamokos įterptos nuoseklioje programoje tam, kad būtų stabtelėta su mąstymo įrankių įvaldymu ir atkreiptas tiesioginis dėmesys į įrankių taikymą. Tokios mąstymo situacijos parinktos vien dėl to, kad jos dažnai sutinkamos gyvenime ir jose gali prireikti jau įvaldytų mąstymo įrankių.

Taigi, mąstymo situacijų įvedimas yra svarbus, kai siekiama nuosekliai ir visumoje įgyvendinti CoRT 1 programą, o neapsiribojama tos programos fragmentais. Šių pamokų iškėlimas iš programos kaip atskirai naudojamų CoRT 1 programos fragmentų neturi tos prasmės, kuri toms pamokoms suteikiama programos autoriaus. Tokios fragmentinės pamokos tampa pamokomis apie taisykles, planavimą ar sprendimų priėmimą ir nieko bendro neturi su de Bono mąstymo lavinimo programa.

Kitas dalykas, kurį reikia turėti omenyje, tai yra įrankių įvaldymo lygmuo, kurio siekiama dirbant su CoRT 1 įrankiais. Jei mokytojas dar tik moko atlikti konkrečiam įrankiui būdingus minties veiksmus, o į instrumentinį lygmenį netaiko, tai mąstymo įrankis dar neperduodamas ir įrankių taikymo situacijos netenka prasmės.

Iki-instrumentinis CoRT 1 lygmuo yra pagrindinis ikimokykliniame amžiuje. Ikimokyklinio ugdymo pedagogai drąsiai šias tris pamokas gali praleisti. Įrankių taikymu savo mąstyme drąsiai gali užsiimti patys pedagogai: jie gali garsiai mąstyti prieš kurdami taisykles, planuodami ar priimdami sprendimus. Tegul vaikai girdi, kad ir mokytoja mąsto.

Jei pradinėje mokykloje jau yra įgyvendinama nuosekli mąstymo lavinimo programa, parengta CoRT 1 programos pagrindu, ir siekiama mąstymo įrankių įvaldymo bei taikymo lygmenų, tai mąstymo situacijų įvedimas tampa esminiu programos elementu.

Tačiau norėčiau atkreipti pradinių klasių mokytojų dėmesį į pradinukų kognityvinę brandą ir konkretų mąstymo lygmenį. Jei paaugliukams jau galima aiškiai atskirti - čia yra mąstymo įrankis, o čia mąstymo situacija, tai pradinukams toks atskyrimas dar nėra suvokiamas. Jiems dar yra tik įrankis ir darbai, kuriuos galima su juo nuveikti.

Aš pradinukų mokytojams siūlyčiau apmąstyti keletą alternatyvų:

1 alternatyva. Natūraliai kylančių mąstymo situacijų išnaudojimas įrankių taikymui.
Kai mokytojas mokiniams įveda mąstymo instrumentą PMI ar CAF, tai jis ima aktyviai ieškoti situacijos, kur galima būtų tą įrankį pritaikyti. Radęs tokę situaciją jis stabteli ir siūlo pamąstyti toje vietoje panaudojant PMI ar CAF. Paskui gal bus galima tik stabtelėti ir paklausti: „Tai ką mes čia galime panaudoti?”. Ateis laikas, kai mokiniai patys neprašomi pasiūlys konkrečioje situacijoje panaudoti žinomą mąstymo įrankį.

2 alternatyva. Tikslingas mąstymo situacijų kūrimas.
Mokytojas dalyko mokyme gali tikslingai pateikti kompleksinę užduotį, kuriame gali reikėti pritaikyti įrankį, o tada pakviesti mokinius pabandyti, ar konkretus mąstymo įrankis nepadės atlikti darbo. Be to, reikia prisiminti, kad vaikai mėgsta žaisti. Mokytojas gali dirbtinai modeliuoti gyvenimiškas situacijas (simuliacijos metodas), kuriose vaikai turėtų atlikti realius vaidmenis, mąstyti ir veikti. Tokios žaidybinės situacijos labai gera terpė mąstymo įrankių taikymo praktikavimuisi. Nereikėtų sukti galvos, kad ta situacija nėra apie TAISYKLES  ar PLANAVIMĄ, kadangi ne situacijos turinys, o mąstymo įrankių taikymo galimybė yra svarbiausia.

3 altrnatyva. Formali CoRT 1 programoje aprašyta mąstymo situacijos pamoka.
Pasirinkus šią alternatyvą mokytojui reikia atkreipti dėmesį į kelis dalykus: pirmiausia reikia prisiminti, kad pamokoje svarbu ne pačios taisyklės, planai ar sprendimai, bet įvaldytų mąstymo įrankių taikymas; labai svarbu adaptuoti standartines pamokas jas supaprastinant. Reikia laikyti omenyje, kad pradinukai dar lengvai panaudos po vieną įrankį, bet vesti į interaktyvų kelių įrankų panaudojimą, kurlink veda šios pamokos, būdų dar per anksti. Sudėtinga taikymo pamoka gali padaryti daugiau žalos, negu naudos - t.y. ji nepaskatins taikymo, o nuo jo atstums.

Aš siūlyčiau mažųjų mokytojams įvertinti savo vaikų kognityvinės raidos lygmenį, mokymosi kontekstą bei keliamus mąstymo lavinimo tikslus ir pasirinkti tinkamiausią alternatyvą.

Komentarų nėra: