2013 m. lapkričio 1 d., penktadienis

Mąstymas ir dalyko mokymasis










Mąstymo lavinimu susidomėję mokytojai anksčiau ar vėliau kelia klausimą: “Koks mąstymo lavinimo santykis su dalyko mokymu?” Dauguma mokytojų mokykloje identifikuojasi kaip dalyko mokytojai, kurių pagrindinis uždavinys - išmokyti dalyką.

Čia pabandysiu parodyti dvi alternatyvas, kaip tiesioginis dėmesys mąstymui gali integruotis į dalyko mokymą.

Pirmas požiūris galėtų būti toks: dalyko mokymosi uždavinių sprendimas iš mokinių reikalauja mąstymo; galima parinkti mąstymo įrankius, kurie padėtų mokinaims realizuoti šį mąstymą; pasirinktų mąstymo įrankių įvaldymas padės mokiniams mokytis dalyką.

Taip mąstančiam mokytojui belieka atpažinti mąstymą, kurio reikia mokiniams dalyko pamokoje, iš viso turimo mąstymo įrankių repertuaro parinkti tinkamus, rasti laiko mokiniams perduoti tuos įrankius bei integruoti jų panaudojimą į praktines užduotis bei vertinimo sistemą.

Dalyko mokymuisi reikalingo mąstymo atpažinimui ir apibrėžimui gali pasitarnauti Ned Herrmann visuminį mąstymą aprašanti ir diagnozuojanti sistema. Platų mąstymo įrankių repertuarą mokytojas gali rasti Edward de Bono CoRT programoje (šešios dalys po 10 mąstymo pamokų) ir jo pristatytose sąrangose.

Antras požiūris galėtų būti toks: kiekvienas vaikas yra skirtingas, kiekvienas mąsto ir mokosi dalyko skirtingai; dalykas ir mokytojo mąstymo stilius mokiniui kuria spaudimą panaudoti apibrėžtą mąstymo operacijų ir mokymosi būdų repertuarą, kuris nebūtinai sutampa su mokinio mąstymo ir mokymosi stiliumi.

Mokytojo mąstymo polinkių pažinimas leis jam/jai geriau suprasti, kokia dalis mokinių natūraliai jį/ją geriau išgirsta ir supranta. Mokinių mąstymo įvairovės pažinimas padėtų mokytojui ieškoti būdų, kaip dalyko pamokos turinį ir formą priartinti prie kiekvieno mokinio.

Savo paties bei mokinių mąstymo pažinimui gali padėti ir Ned Herrmann mąstymo polinkių diagnostikos instrumentai. HBDI sistemoje mokytojas ras patarimų, kaip rengiant užduotis, kuriant mokymosi aplinką ar parenkant mokymosi metodus atliepti skirtingus besimokančiųjų mąstymo polinkius.

Pasinaudojęs bet kuria alternatyva mokytojas gali pastatyti platesnį tiltą į savo dalyką ir tikėtis, kad daugiau mokinių žengs žingsnį link dalyko mokymosi ir pademonstruos aukštesnius rezultatus.

Pabaigai noriu akcentuoti, kad čia kalba ėjo tik apie vieną mokytojo uždavinį - dalyko mokymą. Apie mąstymo vietą ugdant visuminę asmenybę pakalbėsiu vėliau.

Komentarų nėra: