2013 m. lapkričio 6 d., trečiadienis

APC mažiesiems










Kai su mažųjų mokytojais ir auklėtojais kalbuosi apie de Bono mąstymą ir jo lavinimo galimybes prisimenu ir papasakoju gyvenimišką istoriją:

Laiminga šeima augina du vaikučius: dešimtmetę mergaitę ir pirmo gimtadienio sulaukusį berniuką. Artėja šv. Kalėdos, metas puošti namus, o mažasis visur eina, kabinasi, traukia žemyn, ant žemės rasti daiktai keliauja tiesiai į burną. Mama svarsto galimybę atsisakyti įprastos kalėdinės eglutės. Dukrelė užpotestuoja: “Aš noriu tikros eglutės! Tu viską darai tik dėl brolio!” Mama svarsto ką daryti.

Toje vietoje nutraukiu pasakojimą ir paprašau pedagogų pasiūlyti sprendimą, ką mama tokioje situacijoje turi daryti. Mokytojos ir auklėtojos, kaip ir kūrybingoji šios istorijos mama, pasiūlo pačių įdomiausių būdų, kaip įrengti eglutę ir patenkinti abiejų vaikų poreikius.

Tada ištraukiu CoRT 1 programos įrankį APC (alternatyvos, galimybės, pasirinkimai) ir juo pamojuoju. dBT mokymuose dalyvavę mokytojai ir auklėtojai sukrunta ir pasiūlo dar daugiau eglutės įrengimo alternatyvų. Turiu pripažinti, kad tik nedidelė dalis pedagogų tą situaciją bando išnaudoti, kaip vaiko mąstymo lavinimo galimybę.

APC iš mūsų reikalauja nesustoti ties pirma idėja, o eiti toliau, ieškoti naujų galimybių, alternatyvių variantų. Prisimename, kad dBT - tai mąstymas ne apie duotybes, o apie galimybes. APC- tai alternatyvų generavimo ir galimybių išplėtimo įrankis; pasirinkimas yra tik paskutinis žingsnis.

Kaip mes galime paskatinti savo mažuosius ieškoti alternatyvų ir iš jų rinktis?

Tai ilgas kelias, kuris, manau, galėtų prasidėti nuo to paskutinio žingsnio - pasirinkimo iš alternatyvų. Mažasis pirmiausia turi pamatyti, kad suaugusiųjų pasaulyje nėra vieno kelio, kad tėvai ieško alternatyvų, kas svarsto ir renkasi. Vaikas gali būti pakviestas išreikšti savo požiūrį į suaugusiųjų pasiūlytas alternatyvas arba net iš jų savarankiškai pasirinkti.

Tačiau neužtenka vaikus įtraukti į pasirinkimo iš alternatyvų etapą. Paaugusius jau galima pakviesti prisidėti alternatyvų paieškoje. Vaiko požiūris gali būti išgirstamas ir priimamas kaip lygiavertė alternatyva.

Vėliau galima vaiko paprašyti pačiam/pačiai paieškoti ir pasiūlyti keletą alternatyvų, o tada visi kartu galime tas alternatyvas apsvarstyti. Vėliau alternatyvų kvotą galima didinti iki trijų, keturių ar net penkių. Alternatyvų paieškoje vaikas gali panaudoti ir suaugusius, t.y. išklausti jų požiūrį. bet alternatyvų sąrašą sudaro vaikas.

Ilgainiui alternatyvų paieška turi tapti gyvenimo norma. Nepriimamas sprendimas, jei neapžiūrimos alterntyvos.

Dabar grįžiu į pradžioje papasakotą istoriją ir pabandysiu modeliuoti dBT pedagogo atsaką:
  • Jei mergaitė būtų trijų, tai pasisodinčiau ją ant kelių, nuraminčiau ir pakviesčiau kartu sukurti mūsų visų eglutę. Vaikas dalyvautų mamos idėjos įgyvendinime, alternatyvos gyventų mamos galvoje.
  • Jei mergaitė būtų keturių ar penkių, tai drąsiai pristatyčiau keletą eglutės įrengimo idėjų ir su ja aptarčiau. Tada eitume kartu realizuoti.
  • Šešerių ar septynerių dukrą pasikviesčiau į idėjų paiešką. Pasiimčiau didelį popieriaus lapą, ir ten kartu pieštume visus pamąstytus variantus. Stengčiausi padėti dukrai įvardinti ir pavaizduoti savo sumanymus ir ieškoti toliau. Vaiko atrastos alternatyvos man būtų svarbiausios.
  • Aštuonių ir devynių mergaitei jau duočiau daugiau kūrybinės laisvės alternatyvų paieškoje. Priminčiau pagrindines sąlygas, kurias turi tenkinti sprendimas, pvz. eglutė turi būti nepasiekiama broliui, turi būti vieta dovanoms, ji turi būti matoma visiems šeimos nariams ir t.t. Vėliau tos sąlygos pasitarnaus pasirinkimui.
  • Tikiuosi, kad dešimtmetei jau galėčiau pasakyti: “Labai gerai, mieloji, aš irgi noriu eglutės. Gal gali iki šeštadienio pagalvoti keletą eglutės įrengimo alternatyvų? Tada visi kartu aptarsime ir nuspręsime.”

Lengva modeliuoti atsisėdus prie kompiuterio, o, ypač, kai yra APC įrankio rėmai. Daug sunkiau “čia ir dabar” greitai ir adekvačiai sureaguoti į vaiko poreikį. Tačiau, jei APC taps kasdienine mūsų gyvenimo dalimi, tai tikrai rasime būdų, kaip padėti vaikams kurti savo alternatyvų ir galimybių pasaulį.

Komentarų nėra: