2013 m. lapkričio 15 d., penktadienis

dBT sistemos įgyvendinimo mažiesiems planavimas

Iš pedagogų aš sulaukiu daugybės klausimų apie tai, nuo ko pradėti darbą su Edward de Bono mąstymo lavinimo sistema. Atsakymas nėra tiesioginis ir vienareikšmiškas, kadangi būtina įskaityti šiuos svarbius veiksnius:
  • Amžiaus tarpsnį ir su juo susijusią kognityvinės raidos stadiją,
  • Ugdymo kontekstą - formalus, neformalus, institucinis, neinstitucinis ar kt.
  • Mąstymo lavinimo tolimuosius siekinius ir prioritetus (tėvų, pedagogų ir pačių besimokančiųjų)
  • Ankstesnę ugdymo ir mąstymo lavinimo patirtį,
  • Ugdymo tęstinumo galimybę.

Čia aš pasidalinsiu savo samprotavimais apie mūsų mažiausius. Užsiduosiu dBT mąstymo principus kaip tolimąjį ugdymo ir lavinimo siekinį bei angažuosiuosi tęstinės, visą bendrojo lavinimo pakopą apimančios, mąstymo lavinimo programos įgyvendinimui.




Ikimokykliniame amžiuje su CoRT programa planuočiau dirbti netiesiogiai įvesdama tik amžių atitinkančius CoRT 1 programos įrankių elementus: lavinčiau atskiras mąstymo operacijas ar plėtočiau su įrankais susijusias mąstymo ir komunikavimo nuostatas. Apie tai aš jau pradėjau kalbą savo pranešimų serijoje „PMI mažiesiems” ir t.t.

Ikimokyklinis amžius yra palankus „šešiomis mąstymo kepuraitėmis” žymimo mąstymo pagrindų paklojimui. Čia pagrindinis dabas būtų ne su pačiomis kepuraitėmis, o su tų kepuraičių nurodomu mąstymu. Pačios kepuraitės, kaip mąstymo būdą simbolizuojantys fiziniai objektai, galėtų rastis nuo ketverių ar tik penkerių metų. Tai būtų labiau vaidmeninis žaidimas, nei visas kepuraičių dėvėjimo principus išlaikantis metodo įvaldymas. Apie kepuraičių įvedimą ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje teks detaliau rašyti vėliau.

Didelė ir dar neišnaudojama „šešių veiklos batų” potencija ikimokykliniame amžiuje. Jie turėtų padėti vaikams įvaldyti skirtingus veikimo modelius. Juk šiame amžiuje vaikai mąstymo dar neatskiria nuo veikimo, ji mąsto ir daro iš karto. Čia taip pat labiau akcentuočiau pačius veikimo skirtingose situacijose būdus ir mokyčiau vaikus skirtingai veikti. Patys batų simboliai atsirastų vėliau, ne anksčiau ketvirtų ar penktų metų.

Kuo toliau, tuo labiau aš esu linkusi „šešis veiklos batus” įvesti anksčiau, nei „šešias mąstymo kepuraites”. Galėtume ignoruoti didesnę kepuraičių taikymo patirtį šiame amžiuje. Taip yra dėl to, kad ši metodologija senesnė ir plačiau paplitusi. Ikimokykliniame amžiuje reikia apsispręsti, ką įvesti - batus arba kepuraites. Nerekomenduočiau formaliai įvedinėti abiejų.

Pradinio ugdymo pakopoje jau pats laikas nuosekliai, iš lėto ir formaliai įvesti CoRT 1 programą. Čia CoRT 1 programa turi būti rengiama labai individualiai, priklausomai nuo mokyklos pakraipos, mokinių kognityvinės brandos ir ikimokyklinio mąstymo lavinimo patirties.

Pradinukų kognityvinė raida jau leistų pradėti dirbti ir su CoRT 2 pirmos dalies įrankiais, CoRT 3 EBS įrankiu ar CoRT 5 programos elementais. Bet nereikėtų skubėti su formaliu kitų CoRT įrankių įvedimu, kol nuosekliai dirbama su CoRT 1. Su papildomais įrankais galima dirbti neakivaizdžiai įvedant mokymuisi reikalingus mąstymo veiksmus.

Pradiniame ugdyme galima formaliai darbuotis su abiem sąrangomis - „šešiomis mąstymo kepuraitėmis” ir/ar su „šešiais veiklos batais”. Vieną iš šių sąrangų jau reikėtų įvesti formaliai kaip visumą. Batus galima įvedinėti nepriklausomai nuo CoRT 1 programos įdirbio, todėl su jais galima dirbti jau nuo pirmos klasės, o kepuraitės geriausiai tiktų CoRT 1 pabaigoje, kur padėtų įtvirtinti ir integruoti CoRT 1 įrankius.

Tik nereikėtų vaikų perkauti lygiagrečiai formaliai įvedamomis programomis. Darbas su „šešiais vertės medaliais” gali būti lėtas, paviršinis ir neformalus, integruotas į vertybių ugdymo programą, tačiau su formaliu šios programos įvedimu reikėtų palaukti.

Detalesnius mąstymo lavinimo scenarijus pradinio ugdymo pakopoje reikės aptarti vėliau. Šį mano pasamprotavimą prašau traktuoti tik kaip grubias gaires. Konkreti programa turi rastis konkrečiame kontekste, galvojant apie konkrečius vaikus.

Komentarų nėra: