2013 m. spalio 14 d., pirmadienis

CoRT 4 instrumentai kūrybos procese

Jau ne kartą kalbėjome apie kūrybos procesą:
Šiandien noriu eiti toliau - į kūrybinio proceso virtuvę - ir apžvelgti CoRT 4 KŪRYBA instrumentų panaudojimą kūrybos procese. Bandysiu prisilaikyti jau anksčiau įvestos kūrybos proceso logikos, tačiau apjungsiu smulkesnius žingsnelius į stambesnes fazes.








Pirmoji kūrybinė fazė - Susidomėjimas ir pasirengimas. Čia minties darbo efektyvumą gali padidinti trys instrumentai:
  • Instrumentas "Apibrėžk problemą", leis praplėsti probleminės situacijos suvokimą, apčiuopti problemos esmę ir angažuotis tos problemos sprendimui.
  • Instrumentas "Reikalavimai" padės formuluoti kūrybinę užduotį - suformuos "indą", į kurį toliau bus liejama mintis.
  • "Taip-Ne-Po" panaudojimas kūrybinės sesijos pradžioje padės "išjungti" visa žinančio eksperto poziciją ir "įjungti" atviros galimybių paieškos modą mąstyme.
Vienas, du ar visi trys instrumentai gali būti panaudoti pasirinktinai pagal situaciją kūrybinio darbo pradžioje. Pagal poreikį gali būti pritraukti ir analitinio pobūdžio instrumentarijus.







Antroji kūrybinė fazė - Idėjų generavimas. Čia tradicinę procesų porą - inkubaciją ir nušvitimą - čia galima pakeisti idėjų generavimu, panaudojant lateralinio mąstymo ir/ar sintezės įrankius.
  • "Brastos akmuo" kūrybiniame procese padės pagauti ir panaudoti kiekvieną idėją ir ją panaudoti tolimesniam idėjų generacijos išjudinimui, paspartinimui ir produktyvumo padidinimui.
  • "Atsitiktinis indėlis" padės rasti naujų idėjų aklavietės situacijoje, kai jokia nauja mintis neateina į galvą. Tai idealus "kūrybinių minčių aruodo" atvėrimo įrankis.
  • "Iššūkis konceptui" padės rasti naują požiūrį į dalykus, formuluoti naujus konceptus ir pasiekti generuojamų idėjų inovatyvumo.
  • "Dominuojančią idėją" rekomenduojama panaudoti tada, kai atsiranda pojūtis, kad idėjų generavimas ir plėtojimas grįžta į "pramintą vagą". Tos vagos įvardinimas turi padėti išsilaisvinti iš jos.
  • "Derinių" įrankio panaudojimas divergentinį (mintį skleidžiantį) mąstymą padės perjungti į konvergentinį (mintį surenkantį) mąstymą ir atlikti integraciją arba sintezę.
Realiame kūrybos procese reikia pasirinkti vieną ar kelis įrankius, kurie geriausiai atitinka kūrybos procese susiklosčiusią situaciją. Reikia prisiminti, kad instrumentai tarnauja kūrėjui, o ne atvirkščiai.







Trečioji fazė - Vertinimas ir ištobulinimas. Čia jau stabdome idėjų generavimo procesą ir pajudame link idėjos išbaigimo.
  • Čia vėl pakartotinai reikėtų panaudoti "Reikalavimų" instrumentą. Mažiausiai reikėtų prisiminti pradžioje įvardintus reikalavimus. Šioje fazėje pravartu reflektuoti požiūrio į reikalavimus pasikeitimą - kūrybiniame procese tokie pokyčiai gana tikėtini.
  • Taip pat galima skirti laiko darbui su įrankiu "Pašalink trūkumus". Čia reikia fokusuotai padirbėti ties pagrindinės idėjos tobulinimu ir susilaikyti nuo tolimesnio "žalių" idėjų generavimo.
  • "Vertinimo" panaudojimas turėtų padėti sustabdyti ir uždaryti kūrybinę sesiją. Vertinimas turės pateikti verdiktą, ką toliau daryti: grįžti prie idėjų paieškos, ar pereiti prie planavimo ir įgyvendinimo.
Šitos instrumentų išsidėstymas nėra grynai teorinis žaidimas, bandymas dar vienu būdu aprašyti kūrybos procesą. Aš tikiuosi, kad šitoks įrankių sudėstymas į tris lentynėles padės konkrečioje kūrybinėje situacijoje greičiau rasti, išsitraukti ir panaudoti reikalingą įrankį.

Sėkmės instrumentuojant kūrybos procesą!

Komentarų nėra: