2013 m. spalio 2 d., trečiadienis

Kūrėjai nėra puspročiai










Vyrauja nuomonė, kad kūrybiniai darbuotojai yra išskirtinai dešiniojo smegenų pusrutulio atstovai. Tai, manau, yra labai grubus supaprastinimas. Čia aš bandysiu apginti kūrybinius darbuotojus.

Dar praeito šimtmečio kūrybinio proceso tyrinėtojai (Wallas, 1926; Rossman, 1931; Osborn, 1953; Torrance, 1988; Barron, 1988) atpažino ir išskyrė kūrybinio proceso etapus, reikalaujančius skirtingos mąstymo. Ned Herrmann savo parengtą modelį pritaikė mąstymo skirtinguose kūrybos etapuose aprašymui.

Čia, pasiremdama Herrmann International Group įdirbiu, trumpai charakterizuosiu mąstymą skirtinguose kūrybinio proceso etapuose:
  • Kiekvienas kūrybos procesas prasideda susidomėjimu ir motyvacija. Tai gali būti sutikta loginė spraga, kurią norime užpildyti, tai gali būti proto veržimasis į nepažintą teritoriją, tai gali būti noras padėti žmonėms ir geriau atlikti darbus. Šis kūrybinis poreikis gali ateiti iš bet kurio ar net visų keturių Ned Herrmann aprašytų sričių.
  • Kai sprendimas priimtas, tai kimbame į darbą - renkame informaciją (B), analizuojame situaciją (A), gilinamės į detales (B), kritiškai vertiname ir apmąstome (A). Čia ateina supratimas, kad žinomais metodais ir būdais ne ką galima nuveikti ir formuluojama kūrybinė užduotis (A). Šiame pasirengimo etape daug darbo turi atlikti kairysis smegenų pusrutulis (A ir B sritys)
  • Ateina laikas stabtelėti, atsitraukti nuo tiesioginio kūrybinės užduoties atakavimo ir duoti darbo pasąmonei. Tą procesą daugelis autorių vadina inkubacijos laikotarpiu, kuriame idėja išnešiojama ir subręsta iki kūrėjui atpažįstamos formos. Tai jau dešiniojo pusrutulio dominuojama veika (C ir D)
  • Inkubacijos laikotarpis pasibaigia staigiu nušvitimu, kurio idėja metu kūrėjas pagauna idėją, išsitraukia ją iš pasąmonės gelmių ir pasideda prie savo akis (D).
  • Tada vėl prasideda darbas tą idėją apmąstant, logiškai-suprantamai įvardinant ir kritiškai įvertinant (A). Tada reikia suorganizuoti ir įgyvendinti praktinį idėjos patikrinimą (B). Toks darbas vėl reikalauja kairiojo smegenų pusrutulio įjungimo (A ir B)
  • Po to dar laukia ilgas įgyvendinimo kelias: komunikavimas (B ir C), pirmos sėkmės ar nesėkmės išgyvenimas (C), planavimas, ir organizavimas (B) ir tolimesnis idėjos išvystymas (A ir D) iki galutinio praktiškai reikšmingo sprendimo. Šis maratonas vėl užsuka ir įdarbina visą protą.
Šioje vietose man darosi aišku, kad be viso proto kūrybiniame darbe neišsiversiu. Pasidedu ant stalo savo HBDI mąstymo profilį, kur aiškiai matau savo stipriąsias ir silpnąsias vietas kiekviename kūrybinio proceso etape. Tada dairausi į savo komandą, su viltimi, kad ten rasiu pastiprinimą galingam viso proto kūrybinio darbo realizavimui.

Tikiu, žinau, pabandžiau - jei norime, tai galime įjungti visą protą kūrybinės užduoties sprendimui.

Tik nedrįskite kūrėjų apšaukti "puspročiais" - jie dirba visu protu.

Komentarų nėra: