2013 m. rugsėjo 4 d., trečiadienis

Išlaikyk mąstymo visumą!















Kodėl turime tikslingai mokytis ir mokyti mąstyti?

Kai mes auklėjame savo vaikus ar mokykloje mokome mokinius konkretaus dalyko tai tikime, kad kartu mokome mąstyti. Taip, mes kuriame aplinką, kuriame vaikas įvaldo tam tikrus mąstymo būdus. Bet ar mes paklausiame dviejų klausimų:
  • Kokį mąstymą mes laviname?
  • Ar tokio mąstymo pakanka?
Mąstymo tyrinėtojas ir praktikas Ned Herrmann išvystė ir praktiškai panaudojo visuminio mąstymo konceptą, paremtą keturiomis smegenų sritimis ir su jomis siejamu mąstymu:
  • Kairioji cerebrinė sritis (A) - loginis, analitinis, faktais ir skaičiais grįstas mąstymas.
  • Kairioji limbinė sritis (B) - organizuotas, planuotas, nuoseklus ir detalus mąstymas.
  • Dešinioji limbinė sritis (C) - tarpasmeninis, kinestezinis, emocijomis ir jausmais grįstas mąstymas.
  • Dešinioji cerebrinė sritis (D) - integruojantis, sintezuojantis, intuityviai visumą palaikantis mąstymas.

Skirtingi žmonės atiduoda pirmenybę skirtingoms mąstymo sritims, tačiau gyvenimo pilnatvei būtinas mąstymo visumos išlaikymas.

Kai mes renkamės mokymosi ar darbo galimybes, mes ieškome lengviausių ir savo protui patrauklių variantų. Taip sustipriname natūralias dominantes ir lengvai pametame mąstymo visumą. 

Kai mes auklėjame ar mokome vaikus, tai mes natūraliai linkę modeliuoti mums patiems būdingą mąstymą. Maksimaliai, ką padarome, tai bent kvailiais nevadiname kitaip mąstančių. Retai kada susimąstome apie mąstymo visumą.

Ne kartą mokytojų teko klausti, ar jie lavina mokinių mąstymą. Dažniausias atsakymas būna TAIP. Tačiau paklausus: "Kokį mąstymą Jūs lavinate?" būna ilgesnė pauzė po kurios dažniausiai sulaukiu atsakymų: "logišką", "kritinį", "analitinį" ar net "kūrybinį" (nors daugeliui sunku pasakyti kas tai yra).

Kuo toliau, tuo stipriau aš įsitikimu, kad mąstymo turime mokytis ir mokyti tikslingai. Tam, kad galėtume:
  • Kiekvienoje situacijoje apčiuopti unikalų mąstymo lavinimo poreikį.
  • Įvardinti, į kurią mąstymo visumos dalį mes kiekvienu momentu orientuojamės.
  • Užtikrinti savo ir savo vaikų mąstymo visumos plėtotę. 

Komentarų nėra: