2013 m. rugsėjo 3 d., antradienis

Pats / pati formuok savo mąstymą!















Kodėl reikia tikslingai mokytis ir mokyti mąstyti?

Kiti yra įsitikinę, kad galima mąstymą įvaldyti natūraliai, bendraujant su "mąstančiais" žmonėmis, stebint ir modeliuojant jų mąstymą. Tokiu būdu mes perimame savo tėvų, mokyklos ar kitos intelektualinės aplinkos mąstymo modelius. Šis procesas didžiąja dalimi nėra sąmoningas, nei iš besimokančių, nei iš mąstymo modelių pusės.

Taip aš nesąmoningai perėmiau savo mamos mąstymo kasdieninio gyvenimo situacijose modelius. Taip aš mokiausi tarybinėje vidurinėje mokykloje ir dailiųjų amatų mokykloje. O tai, ką su mano mąstymu padarė penkių metų studijos fizikos fakultete, ar pradėjau reflektuoti tik po dešimties metų. Aš noriu akcentuoti: "Padarė mano mąstymą". Toks padarymas tam tikra prasme mane įkalino mąstymo modeliuose, iš kurių sunku išsilaisvinti.

Jau dvidešimt metų aktyviai užsiimu mokymusi ir mokymu mąstyti. Man darosi akivaizdu, kad sąmoningas darbas tiek su Edward de Bono, tiek ir su Ned Herrmann sistemomis man leidžia sąmoningai įvaldyti naujus mąstymo įrankius ar modelius (sąrangas).

Sąmoningo mokymosi mąstyti esminiai bruožai yra šie:
  • Aš galiu reflektuoti mąstymo modelį, kuriame aš operuoju, ar mąstymo įrankį, kurį naudoju.
  • galiu formuoti savo mąstymą, o ne būti formuojama iš išorės.
  • O svarbiausia, aš tampu laisva nuo nuo šių mąstymo modelių, aš juos galiu sąmoningai įjungti ir išjungti situacijose, kai to reikia.


Sąmoningai mokant mąstyti mes aiškiai įvardiname tą mąstymo būdą ar konkrečią operaciją, kurios norime išmokyti, skatiname besimokantį sąmoningai atlikti nurodytus minties veiksmus ir reflektuoti savo mąstymą.

Remiantis savo patirtimi drįstu teigti, kad reikia tikslingai mokytis ir mokyti mąstyti, kadangi...
  • Tai padeda peržengti natūraliai perimtų mąstymo modelių apribojimus,
  • Tikslingai įvaldyti pasirinktus mąstymo modelius ir
  • Tapti laisvu, panaudojant ir formuojant savo mąstymą.

Komentarų nėra: