2013 m. rugsėjo 12 d., ketvirtadienis

Mąstymo įrankio perdavimo etapai
















dBT metodika reikalauja išlaikyti kai kuriuos esminius principus. Vienas iš jų yra mokymo/mokymosi procesas, kuris užtikrina mąstymo įrankio perdavimą.

Jei mokytojas ar treneris dirba su CoRT1 programa, tai jis besimokantiems perduoda septynis įrankius - PMI, CAF, C&S, AGO, FIP, APC ir OPV. Kiekvieno iš jų perdavime prisilaiko šešių etapų proceso.

1 etapas MOTYVAVIMAS
Paskirtis – sužadinti besimokančių motyvaciją mokytis naujo mąstymo aspekto ir perimti įrankį.

Galimos veiklos:
  • Įdomus, aktualus ir gyvenimiškas mąstymo įrankio taikymo pavyzdys, iliustruojantis jo vertę. 
  • Žaidimas, pratimas ar kita mokinius įtraukianti įdomi veikla, kurioje prireikia konkretaus mąstymo, kurio bus mokomasi. 
  • Pamokos prasmės ir vertės paaiškinimas. 

2 etapas ĮRANKIO PASKIRTIES IR MINTIES OPERACIJOS IŠAIŠKINIMAS
Paskirtis – išsiaiškinti mąstymo įrankio paskirtį skirtingose mąstymo situacijose, įvesti minties veiksmų eigą. Jei kils neaiškumų, taip pat gali tekti tą įrankį atskirti nuo kitų įrankių.

Galimos veiklos:
  • Įvadinės kortelės dalies perskaitymas
  • Aiškinimas ir aiškinimasis.
  • Pavyzdžio analizė ir mąstymas kartu pagal pavyzdį.

3 etapas ĮRANKIO ĮVALDYMO PRATYBOS
Paskirtis – mokytis atlikti pamokoje numatytus minties veiksmus ir įvaldyti pirminius darbo su įrankių įgūdžius.

Galimos veiklos:
  • 2-4 užduočių atlikimas. 
  • Individualus ir grupinis darbas. 
  • Grupelių darbo viešas pristatymas visiems. 
  • Besimokančių minčių fiksavimas.
  • Grįžtamasis ryšys iš trenerio/mokytojo ir kitų besimokančių.

4 etapas MĄSTYMO PROCESO REFLEKSIJA
Paskirtis – paskatinti mąstymo, naudojant naujai išmoktus įrankius, refleksiją (metakognicija). Asmuo yra laisvas nuo refleksyviai įvaldytų įrankių: jis juos bet kada gali paimti, panaudoti ir padėti į šalį, minties operacija "neprilimpa".

Galimos veiklos:
  • Atsakymas į kortelėje pateiktus klausimus. 
  • Atsakymas į pratybų metu iškilusius klausimus apie mąstymo procesą, situacijas ir įrankius. 
  • Diskusija grupelėse ir/arba frontaliai.
  • Mąstymo proceso aprašymas, schematizavimas ar piešimas.

5 etapas MĄSTYMO ĮRANKIO PRINCIPŲ ĮTVIRTINIMAS
Paskirtis – kristalizuoti ir įtvirtinti esminius pamokos momentus. Nuo konkrečios operacijos atlikimo žengti link principo supratimo.

Galimos veiklos:
  • Esminių momentų priminimas, pakartojimas ir užfiksavimas. 
  • Principų iš kortelės perskaitymas/išrašymas.
  • Principų rangavimas pagal svarbą.
  • Pasirinkto principo plakato parengimas.
  • Principų aptarimas. 
  • Refleksyvios diskusijos išvadų pakėlimas į principinį lygmenį. 

6 etapas SAVARANKIŠKAS MĄSTYMO ĮRANKIO TAIKYMAS
Paskirtis – perkelti pamokoje įgytus įgūdžius ir požiūrius į mąstymo situacijas už pamokos/seminaro ribų.

Galimos veiklos:
  • Projektinių užduočių pristatymas. 
  • Sutarimas dėl savarankiškos projektinės užduoties atlikimo: terminų ir rezultatų pateikimo formos.
  • Vertinimas: individualus grįžtamasis ryšys į raštu pateiktus projektus arba taikymo atvejų viešas aptarimas ir analizė. 

CoRT 1 programoje TAISYKLĖS, PLANAVIMAS ir SPRENDIMAI yra mąstymo situacijos, kuriose mokomasi taikyti ir įtvirtinti mąstymo įrankius. Taikymui skirtų pamokų struktūrą aptarsime vėliau.

Šių šešių etapų visuma sudaro dBT metodikos esmę. Jei dirbdami savavališkai išimsime bet kurį etapą, tai jau nebus dBT metodika, tai bus kažkas kito.

dBT metodikos rėmų peržengimus, įrankio įvaldymo etapų planavimą laike ir kiekvieno jų realizavimo praktinius aspektus aptarsiu kituose šio tinklaraščio pranešimuose.

Komentarų nėra: