2013 m. spalio 1 d., antradienis

Sidabro medalis mokyklai







Kai aš perku mašiną, tai noriu, kad ji važiuotų, kai einu į kirpyklą, tai noriu, kad mane apkirptų, o kai einu į mokyklą, tai ...?

Sidabro medalis Edward de Bono "šešių vertės medalių" sąrangoje mums primena reikalavimą atlikti paskirtį. Sidabro medalis reiškia organizacijos vertę, organizacijos, kuri yra sukurta paskirties išpildymui.
Jei mintyse jau persiklojo aukso ir sidabro medalio vertybės, tai prisiminkite bet kurią situaciją, kai reikėjo spręsti, kas svarbiau: atskiras žmogus ar organizacija.

Sidabro medalio nusipelno ta mokykla, kuri turi aiškią paskirtį ir tikslingai susiorganizuoja tos paskirties išpildymui. Paskirties išpildymas mokyklą daro mokykla.

Čia svarbu du dalykai: paskirties aiškumas ir tikslingas susiorganizavimas tos paskirties atliepimui. Kiekvieną iš jų ir aptarsiu.

Į sidabro medalį pretenduojančioje mokykloje galima sulaukti aiškaus atsakymo į klausimą: "Ką ši mokykla daro?" Atsakymą gali pateikti ne tik mokyklos vadovai ir mokytojai, bet ir mokiniai bei jų tėvai. Galite pasakyti, kad nėra ko čia sukti galvą - paskirtis yra užduota švietimo įstatyme ir nieko ten daugiau nepridėsi. Galima ir nepridėti: mašina yra mašina, mokykla yra mokykla. Tačiau yra Ferrari, Lada ir BMW, tikėtina, kad ir mokyklos gali skirtis.

Prieš gerą dešimtmetį teko tyrinėti švietimo praktikos filosofinius pamatus. Tarp kitų aspektų buvo klausimas apie švietimo paskirtį. Tada pasimatė, kad mokytojams sunku apsispręsti, kadangi visos 27 klausimyne įrašytos paskirtys atrodo protingos ir svarbios. Sidabrinio medalio nominantai gali numatyti kelias paskirtis, tačiau būtini prioritetai, turi būti aiški pagrindinė paskirtis.

Paskirties užrašymo ir išmokimo neužtenka, svarbu kaip ji yra išpildoma. Turi būti tos paskirties siekimui adekvati organizacinė struktūra. Turi būti reikiami žmonės reikiamose vietose. Turi būti užtikrinta komunikacija ir koordinacija tarp skirtingų veikėjų ir veiklų. Turi būti suorganizuotas būtinų išteklių pritraukimas, paskirstymas ir apskaita. Trumpiau tarus organizacija turi funkcionuoti.
Siekiant sidabro medalio neužtenka šiaip funkcionuoti, svarbu išpildyti funkciją - atliepti paskirtį.

Jau anksčiau minėtame filosofinių ugdymo pamatų tyrime šalia klausimų apie paskirtį buvo klausimai apie metodus. Tada ryškėja dar viena probleminė sritis - pagal ugdymo paskirtį mokytojas save priskyrė vienai ugdymo filosofijai, o pasirinkti metodai rodė priklausomybę visai kitai ugdymo krypčiai.
Į sidabro medalį pretenduojančioje mokykloje ir vadybiniai, ir mokymo/si metodai yra adekvatūs mokyklos paskirčiai. Paskirtis tokioje mokykloje tampa pagrindiniu turinio, metodų ir priemonių atrankos kriterijumi.

Sidabras taurus metalas. Tikiuosi, kad mokyklos susidomės šio medalio iškeliamomis vertybėmis ir panorės jų siekti.

Komentarų nėra: