2015 m. birželio 1 d., pirmadienis

Kakė Makė užkariauja mąstymą



Daugiau kaip prieš du metus sūnus gavo savo pirmąją KAKĖS MAKĖS knygą. Dabar jau turime penkias: „Netvarkos nykštuką“, „Pabėgusias ausis“, „Svajonių gimtadienį“, „Didelę tamsą“ ir „Enciklopediją“. Nors knygų sūnaus lentynoje ir ant grindų netrūksta, tačiau daugiausia dėmesio sulaukia būtent KAKĖ MAKĖ.

Jau prieš pusmetį rašiau apie produkto nutaikymą į vartotojų protą. Per tą laiką teko analizuoti skirtingų produktų ir paslaugų orientacijas į klientų mąstymą. Dabar stebėdama sūnų ir su juo dalyvaudama KAKĖS MAKĖS knygų skaityme negaliu nepastebėti jose užkoduoto mąstymo. Čia vėl pasinaudosiu Ned Herrmann visuminio proto modeliu ir pažvelgsiu į mąstymą, kurį „užkabina“ šios knygos. Kaip jau įprasta visuminio proto modelio ketvirčius koduosiu raidėmis A, B, C ir D.

Pirmiausia noriu pažymėti, kad knyga yra galingas mąstymą išjudinantis instrumentas: ten mąstymas užkoduojamas turinyje (temoje, problematikoje), kalboje (stiliuje), rašysenoje (pasirinktame šrifte), maketavimo sprendimuose ir iliustracijų stiliumi. Viso to visuma sukuria unikalią skaitymo patirtį.

Tradiciškai skaitymas yra nuoseklus linijinis procesas (B ketvirtis): raidės, žodžiai, eilutės, puslapiai, istorijos seka. Kai kuriems jauniesiems skaitytojams (su išreikštu D ketvirčiu) tai yra rimtas skaitymo pradžios barjeras. Šį barjerą KAKĖ MAKĖ sėkmingai sulaužė. Čia atvertus kiekvieną puslapį pirmiausia pasimato visuma (D ketvirtis), nuotaika (C ketvirtis), paskui ryškėja detalės ir galima pradėti ieškoti loginio paaiškinimo (A ketvirtis), tada prireikia ir teksto.

Čia peržengiamas ne tik tiesiškumas, čia išlipama už tradicinio knygos formato stačiakampio. Faktas tas, kad knyga stačiakampė, bet akys pratęsia vaizdą ir išbėga už puslapio ribų, o kartais rodosi, kad puslapis tampa apvalus arba pradeda suktis. Vakaro skaitiniai tradiciškai yra žodinis bendravimas, menas, kuris glosto ausį verbalinio tipo žmonėms (B ir C ketvirčiai). Vakaras su KAKE MAKE yra aktyvi kelionė į vaizdinių pasaulį (D ketvirtis), kuri papildoma pasidalinimu įspūdžiais ir atradimais (C ketvirtis).

Tradiciškai knygoje būna surašyta visa istorija, išdėstomi visi baigtiniai istorijos faktai (A ir B ketvirčiai). KAKĖS MAKĖS knygose taip pat pasakojama istorija, tačiau čia galima perskaityti daugiau, nei parašyta, kiekviename puslapyje slypi daugiau galimybių, belieka jas atrasti (D ketvirtis).

Dauguma vaikiškų knygų yra pamokomojo pobūdžio. Kiekviena knyga turi savo moralą. Moralą turi ir KAKĖS MAKĖS knygos. Įdomu tai, kaip yra moralizuojama. Galima papasakoti faktus ir logiškai išvesti moralą (A ketvirtis), tačiau galima pasinerti į istoriją, išgyventi herojaus jausmus bei išsinešti emocinę patirtį (C ketvirtis).

Vienu metu atkreipiau dėmesį į skirtingų KAKĖS MAKĖS knygų emocinius portretus. Kadangi šiuo metu darbuojuosi ties vienu emocinio intelekto projektu, tai stebėdama skaitantį sūnų negaliu šiose knygose neįžvelgti emocinio intelekto plėtotės priemonių. Bet apie tai teks parašyti atskirai.

Pabaigoje noriu sugrįžti į knygos ir skaitytojo mąstymo santykį.  Akivaizdu, KAKĖS MAKĖS knygos pataikė į mano sūnaus mąstymą. Jis jose atrado tai, ko nerado kitose knygutėse. Mano hipotezė yra tokia: knygų kūrėjams pavyko į dešinę pakreipti tradiciškai kairinius knygų profilius ir atstatyti mąstymo visumą.

Labai įdomu, kaip šias knygas skaito kiti vaikai. Tikiu, kad jie ir jų tėveliai KAKĖS MAKĖS knygose atranda kitus aspektus, kurie aktualūs jų vaikų mąstymui.

Komentarų nėra: