2015 m. birželio 11 d., ketvirtadienis

Kada pradėti? Lateralinis mąstymas ir kognityvinė branda


Viena iš kardinaliausių Edward de Bono sistemos dalių yra lateralinio mąstymo instrumentai: taip-ne-po, atsitiktinis indėlis, brąstos akmuo, dominuojanti idėja, iššūkis konceptui (CoRT 4 programa). Šių instrumentų vertė išryškėja darbe su suaugusiais žmonėmis, kurie suvokia poreikį išsprogdinti "užkalkėjusius" mąstymo šablonus.

1995-1997 metais turėjau unikalią galimybę įgyvendinti tęstinę kūrybinio mąstymo lavinimo programą (pilną CoRT 4) su paaugliais (13-14 metų). Kognityvinės raidos ekspertai (Piage ir kt.) šiam amžiaus tarpsniui priskirtų sustiprėjusį abstraktų mąstymą. Kadangi tuo metu mąstymo pratybas vedžiau ir 16-18 metų jaunimui, tai paaugliams atidaviau pirmenybę už jų gebėjimą laisvai operuoti mintimi. Minties žaisme ir PO mąstyme paaugliai turėjo mažiau barjerų, nei vyresnieji moksleiviai. Lateralinio mąstymo pratybos buvo kūrybiškumo šventė tiek paaugliams, tiek ir jų mąstymo treneriams (su manimi dirbo šešios trenerės).

Paskutinį penkmetį vis daugiau dėmesio skiriu mąstymo lavinimo aktualijoms ankstyvajame amžiuje (1-7 ir 7-10 amžiaus tarpsniai). 2010 metais dėliojant ankstyvojo mąstymo ugdymo programą („Mažųjų mąstytojų akademijos“ iniciatyva 1-7 metų amžiaus grupei) aš labai atsargiai žiūrėjau į lateralinio mąstymo principų ir įrankių taikymą. Pagrindinis argumentas buvo kognityvinė branda. Tame amžiuje formuojasi pirmieji mąstymo šablonai: vaikams svarbu pasikartojimai, pasitikrinimai ir stabilesnio asmeninio žinojimo atsiradimas. Tada aš sau aiškiai susidėsčiau argumentus: „Dar ne laikas lateralinio mąstymo įrankiams, kadangi dar nėra stabilių šablonų, kuriuose reikia sprogdinti“; „kognityvinis saugumas šiame etape svarbesnis prioritetas, nei gebėjimas laisvai perjungti logikas, požiūrius ir perspektyvas“.

Taip galvojau iki vakar vakaro, kol penkiametis sūnus ėmė griauti šią mano teoriją. Jis netikėtai atrado verbalinį žaidimą (jis iki šiol prioritetą atiduodavo fiziniams žaidimams), kurį atpažinau, kaip dBT lateralinio įrankio „atsitiktinis indėlis“ natūralią išraišką. Jis pradėjo loginę minties seką: „Mamyte, aš tau padariau sumuštinį, imk valgyti…“ Aš imituodama valgymą ėmiau kramtyti, o tada jis apsidairė, pamatė stikliuką ir pridėjo „padariau sumuštinį su stiklu“ ir ėmė juoktis, o aš pradėjau spjaudyti: „Fuuuuu!“ Tas naujo sumuštinio atradimas buvo tiek smagus, kad jis kartojo žaidimą su ta pačia pradžia, bet skirtingais indėliais: „šokoladas“, „kaka“, „lėktuvas“… Abiem buvo labai smagu.

Šiandien galvoju: „Gal ne per anksti, gal pats laikas su penkiamečiu pabandyti lateralinio mąstymo įrankius ?“ Prisiprašė! Šiandien vakare aš pabandysiu jam pasiūlyti naują žaidimą, mano sukonstruotą „atsitiktinio indėlio“ principu. Pažiūrėsiu kaip jis jį priims. O vėliau papasakosiu de Bonistams: mamytėm ir tėveliams.

2 komentarai:

Unknown rašė...

miela Audrone, dažnai aplankau šį puslapį. tai ką darai kartu su Almantuku , aš pabandau su savo mažuoju anūku , kuriam dabar 5.5 metų.
Panašu žaidimą žaidžiame su "valgomu ir nevalgomu".Ir tada jau kalbamės , kodėl jis nevalgomas,kuo kenkia ir pan.
Sėkmės
pagarbiai
Irena

Audronė rašė...

Taip, aš įtariu, kad žaidimą "valgoma-nevalgoma" Almantas parnešė iš darželio. Dauguma pamokėlių ir žaidimų šiame amžiuje orientuojasi į teisingo atsakymo ir elgesio modelio įtvirtinimą - t.y. šablono sukūrimą, kas yra lateraliniam priešingas mąstymo būdas. Aš nutariau pabandyti lateralinį žaidimą šiame amžiuje ir pasakysiu, kaip gausis.