2014 m. birželio 26 d., ketvirtadienis

Mentaliniai modeliai - organizacijų mokymosi disciplina



Šią savaitę man ne kartą teko gretinti ir aiškinti Ned Herrmanno ir Edward de Bono sistemų galimybes organizacijų mokymuisi ir plėtrai. Taigi, vėl tikslingai susikoncentravau ties organizacijų mokymusi ir natūraliai grįžau prie Peter Senge bei jo pasiūlytų disciplinų, kuras turi įsisavinti visos besimokančios organizacijos (Senge P.M., The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization). Atėjo laikas į sąmonės paviršių išsikelti tas disciplinas ir įvertinti, kaip mano parankinės mąstymo sistemos prisideda prie šių disciplinų įvaldymo.

Viena iš šių disciplinų yra „mentaliniai modeliai

Senge parodo, kad daug gerų idėjų ir sumanymų niekuomet nepasiekia realizacijos dėl to, kad jiems kelią pastoja įsišakniję menataliniai modeliai: dalykų suvokimą, mąstymą ir veiksmus įtakojantys konceptai, idėjos ir mąstymo šablonai.

Šiuos modelius aš matau kaip vidinę (paslėptą) mūsų mąstymo ir veiksmų programą, kurią įdiegė gamta, ugdymas ir patirtis. Mes dar kartais galime išgirsti ir racionaliai priimti naujas idėjas, bet kai tik pradedame veikti, tai įsijungia vidinė programa ir vėl darome po senovei.

Mentalinių modelių kaip disciplinos įvaldymas, Senge prasme, reiškia du žingsnius:

  • 1 žingsnis - Mentalinių modelių iškėlimas į paviršių, t.y. jų atpažinimas ir įvardijimas. Asmuo ir organizacija turi atpažinti mąstymo šablonus ir idėjas, kurios nulemia suvokimą ir veiksmus.
  • 2 žingsnis - Mentalinių modelių kvestionavimas ir keitimas, t.y. jų adekvatumo esamai situacijai įvertinimas ir naujų modelių įvaldymas. Realybė tokia, kad veiklos kontekstas ir situacijos kinta greitai, o mentaliniai modeliai yra daug intertiškesni.

Šią discipliną įvaldę asmenys ir organizacijos geba reflektuoti savo naudojamus mentalinius modelius ir prireikus juos keisti. Ši esminė kompetencija atveria kokybiškai naujas organizacijų mokymosi ir vystymosi galimybes.

Lengva pasakyti, sunkiau padaryti. Šiek tiek vėliau grįšiu prie šios disciplinos įvaldymo problemos ir pažiūrėsiu, kuo čia gali padėti Edward de Bono ir Ned Herrmann sistemos.
O šiam kartui gana.

Komentarų nėra: