2014 m. gegužės 15 d., ketvirtadienis

Kūrybinis restruktūravimas darbe su informacija



Čia pratęsiu kalbą apie kūrybiškumo svarbą darbe su informacija. Ankstesne žinute bandžiau parodyti kūrybiškumo svarbą priimant informaciją, čia norėčiau giliau pažvelgti į tai, kas vyksta toliau. Aš pasiremsiu Edward de Bono pasiūlytu proto kaip save organizuojančios informacinės sistemos modeliu.

Kai aš priimu informacijos elementą į savo omenį, aš galiu pasakyti, kad aš žinau. Tai reiškia, kad aš integravau šį naują informacijos elementą į savo žinojimo struktūrą taip, kaip vaikas integruoja kiekvieną naują kaladėlę į jau esamą statinį.

Suaugęs žmogus žino, kad efektyvų statinį jis gali pastatyti tada, kai iš pradžių turi visas kaladėles. Susidėstai viską, apžiūri, pagalvoji, ką iš viso to gali pastatyti ir statai. Informacijos priėmime mes tokio komforto neturime: kiekvienas informacijos elementas ateina savo laiku, dažniausiai netikėtai. Be to, tai dažniausiai būna ne ta informacija, kurios mes laukiame ar kurios tikimės. Jei mes jos iš karto neatmetame, tai priėmę pasidedame į artimiausią omens kertelę, kartais „stalčiumi vadinamą“. Kaladėlių dėliojime tai būtų panašu kaladėlės padėjimą į akivaizdžiai laisvą vietą.

Ilgainiui tokiu tvarkant gaunamą informaciją mūsų žinojimo struktūra tampa tokia komplikuota, kad net ir mes patys negalime savęs suprasti, o kitiems tai jau nelieka jokių šansų. Iki skausmo prisimenu šį virsmą kai kurių studentų mąstyme. Kaladėlių žaidime tai būtų tas momentas, kai statinys įgauna neatpažįstamą ir nestabilią formą.

Ateina laikas ryžtis ir išardyti per ilgą laikotarpį susiklosčiusį žinojimą tam, kad būtų galima visus informacijos elementus sudėstyti į naują paprastą, skaidrią ir efektyvią struktūrą. Tai daugumai žmonių yra labai sunku, todėl Edward de Bono siūlo į pagalbą pasitelkti lateralinio mąstymo instrumentus. Toks kūrybinis žinojimo ir veiklos struktūrų restruktūravimas yra būtina efektyvaus naujos informacijos panaudojimo sąlyga.

Paskutinį pusmetį Almantukas aktyviai susidomėjo kaladėlemis. Atidžiai stebiu jo žaidimo procesą. Su keliomis kaladėlėmis manipuliuoja žaidimo pradžioje? Ką daro su naujai paimta kaladėle? Ar stato kol grius, ar griauna pats? Ar naują statybos ciklą pradeda pagal tą patį algoritmą, ar ką nors keičia? Džiaugiuosi, kad savo statinio nesaugo, o sugriuvus visai nenusimena ir su džiaugsmu imasi naujos statybos.

Ech, kad ir mes taip galėtume!

Komentarų nėra: