2015 m. balandžio 7 d., antradienis

Iniciatyvos fenomenas



Jau anksčiau pradėjau kalbą apie inovacijas. Tada norėjau išryškinti žinių taikymo ir novatoriško mąstymo santykį. Žinios ir supratimas yra reikalingi, kūrybinis mąstymas yra svarbus idėjų generavimui, tačiau čia aš noriu akcentuoti iniciatyvą kaip būtiną, nors nepakankamą,  novatoriaus mąstymo ir veiklos dedamąją.

Iniciatyviais mes vadiname tokius žmones, kurie turi idėjų ir aktyviai „stumia“ šias idėjas link įgyvendinimo. Jie rodo iniciatyvą.

Dažnai iniciatyvius žmones mes linkę vadinti lyderiais, nes jie iššoka į priekį. Nors pripažįstu iniciatyvos būtinumą lyderiui, tačiau lyderystės sąvoką aš būčiau linkus atskirti nuo iniciatyvos sąvokos, kadangi lyderystės sąvoka labiau aprašo asmens santykį su žmonių grupe ar komanda, o iniciatyvos sąvoka išryškina asmens santykį su veikla.

Kai bandau paanalizuoti iniciatyvos fenomeną ten randu daug dedamųjų: naujų galimybių matymą, idėjų turėjimą, vertės įžvalgą, tikėjimą, stiprią vidinę motyvaciją įgyvendinti idėjas, pasitikėjimą savimi ir kitais žmonėmis, energiją veikti ir pasirengimą žengti konkrečius žingsnius. Šios dedamosios man yra kaip būtinos iniciatyvos prielaidos.

Iniciatyvoje galima įžvelgti dvi dimensijas - asmeninę ir kultūrinę. „Iniciatyva baudžiama“ - vis dar ausyse skamba rusiška šio išsireiškimo versija, kuri gražina į mums gerai pažįstamą kultūrą. Bet ir toje pačioje kultūroje vieni rodys iniciatyvą, o kiti - ne.

Galite sakyti, kad iniciatyvumas yra prigimtinė asmenybės savybė. Žinoma, kad gimdamas žmogus atsineša savo neurofiziologinį unikalumą, didelį indėlį į asmenybės struktūrą įneša ankstyvoji vaikystė, bet toliau mes įvaldome mąstymo ir veiklos modelius. Tad mūsų iniciatyvumas yra prigimties ir ugdymo darinys.

Edward de Bono „šešių veiklos batų“ sąrangoje įveda rudus rudeninius batus (angl. brown brogues). Juos apsiavę mes išeiname į praktiško veikimo modą: orientuojamės situacijoje, patys priimame sprendimus, prisiimame atsakomybę, keliame tikslus, planuojame, lanksčiai koreguojame planus ir veiklos priemones. Apsiavę šiuos batus mes rodome iniciatyvą.

Edward de Bono mąstymo lavinimo sistema mums gali padėti kurti iniciatyvaus veikimo prielaidas: plėsti suvokimą (CoRT 1), lavinti kūrybinį mąstymą (CoRT 4) derinti žinojimą su tikėjimu (CoRT 5), stiprinti vertės įžvalgą („Šeši vertės medaliai)… O „šeši veiklos batai“ gali padėti atpažinti iniciatyvaus veikimo reikalaujančias situacijas ir laiku bei vietoje apsiauti „rudus rudeninius batus“.

Dabar reikėtų pažvelgti į save ir paklausti:

  • Kokią vietą „rudi rudeniniai batai“ užima mano veiklos batų lentynoje?
  • Ko man trūksta, kad galėčiau juos dažniau apsiauti?
  • Ar imsiuosi iniciatyvos ir ką nors darysiu, kad situacija pasikeistų?

Pavasaris geras laikas keisti batus.

Komentarų nėra: