2014 m. vasario 7 d., penktadienis

Mąstymo organizavimo kompetencijos plėtotė








Tikriausiai kartą patyrėte, kai mintys galvoje kaip „žydo bitės“ dūzgia, laksto į visas puses ir nepasiduoda jokioms jūsų pastangoms nukreipti jas reikalinga linkme. „Ganyti“ šias „bites“ yra tikras menas ir mokslas - mąstymo organizavimu vadinamas.

Čia noriu tikslingai nukreipti savo mintį į mąstymo organizavimo kompetenciją ir jos plėtotės galimybes, panaudojant Edward de Bono ir Ned Herrmann metodologijas.

Šio kompetencijos pagrindas yra metkognicija, kuri apibrėžiama kaip kognityvinių procesų pažinimas. Čia išskirčiau mąstymo organizavimui svarbias dalis: žinios apie mąstymą ir gebėjimas reflektuoti savo mąstymo procesus.

Žinių apie mąstymą galima sukaupti dirbant su bet kuria sistema. Čia atkreipsiu dėmesį į dvi iš jų:
  • Ned Herrmann metodologija jums padės atrasti mąstymo visumą, skirtingas mąstymo modas, stilius ir procesus.
  • Edward de Bono sistema papildys žinias apie mąstymo modas („šešios mąstymo kepuraitės“) ir atskleis kiekvienos mąstymo modos vidinį mechanizmą - konkrečius instrumentus ir jų panaudojimo procesą (CoRT programa).
Galima sukaupti daug žinių apie mąstymą, bet tos žinios bus pasyvios, jei nepradėsime jų naudoti savo mąstymo procesų refleksijai:
  • Į savo mąstymo refleksiją ir pažinimą yra orientuota visa Herrmann metodologija, ji padeda individui atrasti savo mąstymo unikalumą ir į jį pažvelgti iš mąstymo stilių įvairovės perspektyvos.
  • Kiekviena Edward de Bono CoRT programos pamoka turi aiškiai apibrėžtus mąstymo refleksijos elementus, kurie atlieka šią svarbia metakognityvinę funkciją. „Suvokimo žemėlapis“ yra nepakaičiamas išorinio žvilgsnio į savo suvokimą instrumentas.
Reflektuojančio žmogaus pozicija yra atsitraukusi ir pasyvi, o mąstymo organizavimui reikia užimti aktyvią poziciją. Čia jums daugiausiai padės Edward de Bono mąstyno lavinimo sistema, kuri pelnytai vadinama „efektyvaus mąstymo“ lavinimo sistema:
  • Kiekviena CoRT programos pamoka, reikalaujanti dirbtinai nukreipti mintį viena ar kita kryptimi arba atlikti apibrėžtus minties veiksmus, moko sąmoningai valdyti savo mintį. Tose pamokose per pratybas ir projektinę veiklą yra paklojami mąstymo organizavimo pagrindai.
  • Tiesioginis dėmesys mąstymo organizavimui skiriama CoRT 2 programai, kuri vadinama ORGANIZAVIMAS. Ten pirmoje dalyje (1-5 pamokos) perduodami instrumentai padedantys susiorientuoti situacijoje, o antroji dalis (6-10 pamokos) yra mąstymo organizavimo pradžiamokslis.
  • Šeštoji CoRT programos dalis VEIKIMAS taip pat svariai prisideda prie mąstymo organizavimo kompetencijos plėtotės. Jis pateikia kelias mąstymo sąrangas, padedančias veikloje apjungti ir panaudoti visus įvaldytus mąstymo instrumentus. Tai didelė pagalba suorganizuojant į šalis žyrantį mąstymą.
  • Aukštasis mąstymo organizavimo pilotažas prasideda užsidėjus „mėlynąją kepuraitę“ („šešių mąstymo kepuraičių“ sąranga). Tada jau atpažįstama mąstymo situacija, išsikeliami mąstymo sesijos tikslai, pasirenkamos priemonės ir mąstymo procesas suorganizuojamas į kryptingą seką, kurioje laiku perjungiamos mąstymo modos ir keičiami mąstymo instrumentai.
Ned Herrmann sistemoje taip pat įvedami moduliai, kurių paskirtis mokytis laiku ir vietoje perjungiant skirtingas mąstymo modas ir taip suorganizuoti savo mąstymą, bet organizavimo instrumentus jau galima pasiskolinti iš Edward de Bono. Jis tikriausiai nesupyks :-)

Apibrėžus mąstymo organizavimo kompetencijos plėtotės lygmenis ir pasirinkus priemones logiška būtų žengti kitą žingsnį - sudėstyti kompetencijos plėtotės procesą į etapus bei parinkti jiems realią laiko skalę. Taigi, teks dar kartą prie to sugrįžti.

Komentarų nėra: