2013 m. gruodžio 10 d., antradienis

Individuali mąstymo lavinimo programa



Mano kartos žmonės yra įpratę prie unifikuotų mokyklinių programų - atėjai į mokyklą ir mokaisi tai, ko ten mokoma, lygiai taip, kaip atėjus į valgyklą valgai tai, kas paduota ant stalo. Geriau neužduoti jokių klausimų, ir nereikšti jokių pageidavimų, nes įneši sumaištį.

Šiuo metu mokyklose jau yra įvesta šiek tiek laisvės laipsnių - galima rinktis pagrindinių dalykų mokymo lygmenis, mokomuosius dalykus ir net egzaminus, kuriuos laikyti. Į klases integruojami spec. poreikių mokiniai, kurie mokosi pagal individualias programas. Tai jau žingsnis link mokymosi programų individualizavimo.

Man labiau rūpi ne dalykų mokymasis, o mąstymo lavinimas. O čia aš visiems vaikams, jaunuoliams ir suaugusiems norėčiau suteikti spec. poreikių mokinių statusą. Neįsižeiskite, tai yra komplimentas. Jūs esate unikalus ir nepakartojamas, todėl ir jūsų mąstymo lavinimo poreikiai yra unikalūs. Jums reikia specialios programos.

Čia noriu aptarti individualų požiūrį į kiekvieną trijuose mąstymo lavinimo programos dalyse: I. Savo mąstymo pažinimas; II. Ko noriu iš savo mąstymo supratimas; ir III. Naujų mąstymo nuostatų ir įgūdžių įgijimas.

I. Savo mąstymo pažinimas
  • Vieni iš mūsų geriausiai pažįsta save ir savo mąstymą, kai patys išbando skirtingus mąstymo būdus ir patiria skirtingą pasitenkinimą iš paties mąstymo proceso ar pasiektų rezultatų.
  • Kitiems pats geriausias kelias į savęs pažinimą, tai bendravimas su skirtingais žmonėmis ir savo mąstymo „atspindžių jų akyse" interpretavimas.
  • O dar kitiems savęs pažinimas ateina tik vienatvėje, kada nutyla kitų žmonių keliamas triukšmas ir galima įsiklausyti į save.
  • Kai kuriuos žmones link savęs pažinimo pastumia praktiškai patikrintų mąstymo pažinimo metodikų ir priemonių panaudojimas. Viena tokių priemonių yra HBDI instrumentas.
  • Yra ir tokių, kurie nepradeda reflektuoti savo mąstymo tol, kol nesupranta skirtingus mąstymo būdus grindžiančių teorijų.
  • Vieni iš mūsų natūraliai ir instinktyviai ieškome savo mąstymo, kitiems iš šalies atrodo, kad mes blaškomės, nes jiems priimtinas nuoseklus ėjmo link savęs kelias.
  • Vieni iš mūsų jaučiame savo mąstymo skirtingumą, bet negalime jo įvardinti, kiti žinome pasiekimų faktais pagrįstas išskirtines savo mąstymo charakteristikas ir tuo remiamės įsivertindami.
  • Į „vaidmeninius žaidimus” įsitraukusiems suaugusiems kyla dar vienas iššūkis - nusiimti viasas kaukes ir priartėti prie savo autentiškumo.

Įvertinus šią ir dar platesnę žmonių įvairovę, reikia savo vaikams parengti, o jaunuoliams ir suaugusiems žmonėms padėti pasirengti individualią savo mąstymo pažinimo programą.

II. Ko noriu iš savo mąstymo supratimas
Vienas iš sunkiausių darbų yra suprasti, o ko aš noriu iš savo mąstymo:
  • Gal aš noriu pabėgti nuo savo dabartinio mąstymo, nes bet kuris kitas mąstymas, rodos, yra geresnis, sėkmingesnis ar atneša daugiau laimės?
  • Gal aš noriu priderinti savo mąstymą prie dabartinių mokyklos, darbo ar socialinės aplinkos mano mąstymui keliamų reikalavimų?
  • Gal aš noriu išvystyti tas mąstymo savybes, kurios man reikalingos ėjimui į trokštamą ateitį?
  • Gal aš tiesiog noriu išvystyti ir pilnai, iki tobulumo, atskleisti stipriąsias savo mąstymo puses?
  • Gal aš savęs tobulinimą suprantu kaip silpnųjų mąstymo pusių sustiprinimą, kad galėčiau būti universalesnė ir saugiau jausčiausi skirtingose situacijose?
  • Gal aš turiu susikūrusi „vienintelio protingo” mąstymo įvaizdį ir noriu prie jo priartėti?

Susivokimas tarp mano išvardintų ir dar naujų GAL vieniems žmonėms yra sunkus ir ilgas procesas, o kitiems nušvitimas ateina kaip žaibas tamsią naktį. Šis susivokimas yra bet kurios savo mąstymo plėtotės programos pagrindas.

III. Naujų mąstymo nuostatų ir įgūdžių įgijimas
Pirmiausia reikėtų pasirinkti savo mąstymo lavinio siekinius atitinkančią programą. Ši srtis jau tikrai nėra sudėtinga, kadangi: 
  • Po ranka turiu daugiau negu išsamią šešiasdešimties pamokų Edward de Bono CoRT programą, tris sąrangas ir dar eilę pavienių technikų bei žaidimų.
  • Yra ne maža pasiūla ir skirtingų kūrybiškumą išlaisvinančių programų.
  • Jau daugiau kaip dešimtmetis Lietuvoje populiarinamos ir kritinio mąstymo lavinimo programos.
  • Ne viena gimnazija ar universitetas pasiūlys logikos kursą.

Tada reikėtų tas programas pritaikyti savo individualiems mąstymo lavinimo poreikiams:
  • Koks turi būti turinys?
  • Kokiu tempu man geriausia mokytis?
  • Kokia mąstymo lavinimo forma man tinkamiausia?
  • Kokios sąlygos man reikalingos?
  • Ar man reikia mokytojo, konsultanto, trenerio?

Kievienas į tuos klausimus atsakysime skirtingai. Šie atsakymai ir taps mūsų individualios mąstymo lavinimo programos rengimo gairėmis.
Kviečiu pradėti nuo savęs, o paskui padėti artimui savo.

Komentarų nėra: