2017 m. rugsėjo 18 d., pirmadienis

Mokymosi motyvacija ir vertės kūrimas


Suaugę žmonės žino, kas tai yra jausti savo veiklos vertę, kaip gera žinoti, kad tavo veikla yra vertinga. Vertės pajauta motyvuoja įdėti vis daugiau pastangų. O kiek daug „riebių“ išsireiškimų mes turime nusakyti būsenai, kai mūsų veiksmai praranda bet kokią prasmę. Aš tikiu, kad visi mes - suaugusieji ir vaikai - turime stipresnį ar silpnesnį kūrybinį instinktą bei vidinį poreikį sukurti/padaryti ką nors vertingo. Taip pat, tikiu, kad šis poreikis daugeliui yra stiprus veiklos, mokymosi ar net viso gyvenimo motyvacijos šaltinis.

Pirmąsias dvi rugsėjo savaites stebėjau savo vaiko entuziazmą keliaujant į mokyklą, o vakare klausiau jo selektyvių įspūdžių. Lyginau su jo pernykšte reakcija į mokymosi patirtis trijuose skirtinguose kontekstuose. Natūraliai kilo klausimas: „Kokios vertės įžvalga palaiko ėjimo į mokyklą ir mokymosi motyvaciją?“.

Tam, kad savo vertybėmis, nuostatomis ir jausmais nesusiaurinčiau galimų verčių apžvalgos lauko, pasirinkau Edward de Bono „šešių vertės medalių“ sąrangą. Man buvo įdomu, gal bus įdomu ir kitiems tėvams ar mokytojams. Čia naudodama pirmąjį asmenį (AŠ) praskleisiu šešis mokymosi veiklose kuriamų verčių laukus ir paliksiu atvirą galimybę kiekvienam atpažinti save, savo mokinius ir savo vaikus. Pačius de Bono „šešis vertės medalius“ paliksiu už kadro, kadangi tik nedidelė dalis Blogo skaitytojų su jais susipažinę.

Taigi, kokią vertę man turi mokymasis ir mokymosi patirtys mokykloje?

A. Kai aš gerai mokausi, mano mama ir mokytoja tuo džiaugiasi, jos būna tiesiog laimingos. Kai aš pasistengiu ir ko nors išmokstu, aš galiu padėti šalia esančiam draugui. Mano diena mokykloje bus tuščia, jei aš negalėsiu pradžiuginti šalia esančių žmonių ar bent nors kiek jiems palengvinti sunkumus.

B. Aš žinau, dėl ko aš mokausi, ką noriu mokėti padaryti (pvz. pagaminti TNT), kuo noriu tapti. Mokymasis yra tik priemonė ar tik kelias ir jis vertingas tik tiek, kiek tiksliai ir tiesiai jis veda pasirinkta kryptimi. O nukrypimai yra tik laiko gaišimas, trukdantis man pasiekti savo tikslą ir mažinantis mokymosi vertę.

C. Tai, ką aš darau, noriu padaryti gerai. Mano pastangos turi vertę tada, kai jos baigiasi geresniu rezultatu, ar bent veda link jo. Aš pats/pati turiu aukštą kokybės standartą ir žinau, ar pasiekimas mane tenkina. Jei negaliu pabaigti, ištobulinti ir pats/pati pasidžiaugti rezultatu, tai raminantis kitų pagyrimas nepadės, aš žinau, kad nepadariau taip gerai, kaip galiu/noriu padaryti.

D. Ten jau buvau, tai jau mačiau, tai jau girdėjau, tą jau dariau. O čia tai kažkas visai naujo, netikėto, nuostabaus. Vau! Vakar buvo ypač vertinga diena mokykloje: man kilo idėja, aš/mes apvertėme viską „aukštyn kojom“, aš/mes sukūrėme, aš galėjau padaryti savaip, galėjau atskleisti savo unikalumą… O šiandien vėl rutina.

E. Man rūpi, kaip sustabdyti ledynų tirpimą, apsaugoti žemę nuo meteoritų atakos, žmoniją - nuo karų ir ligų, ar „Laisvės alėją“ paversti malonia vieta visiems. Šiandien mokykloje supratau, ką galiu dėl to padaryti. Čia tai dalykas, apie kurį verta mąstyti, apie ką verta skaityti ir diskutuoti. Visa kita, kas nesiintegruoja į šią platesnę paskirtį mažiau verta mano dėmesio.

F. Šiandien mokykloje, kai aš išsprendžiau X problemą klasės draugai į mane žiūrėjo kaip į superheroję, o mokytoja galvojo, kad aš esu moksliukė. Man toks įvaizdis šiuo metu visai tinka, jis man padės sėkmingai mokytis ir bendrauti šioje klasėje. Mokykloje man ypač vertingos tos patirtys, kurios padeda kurti palaikyti reikalingą įvaizdį draugų, mokytojų ir tėvų akyse. Nepakenčiu veiklų, kurios kelia grėsmę mano įvaizdžiui.

Štai ir visi šeši verčių laukai. Jų turinys gali būti plečiamas iki begalybės, bet tokio tikslo neturiu. Matydama  šiuos skirtingus mokymosi verčių ir potencialios motyvacijos laukus galiu galvoti apie save ir apie savo vaiko mokymosi patirtis bei motyvaciją. Galiu ir jus pakviestai apie tai pagalvoti:
  • Kokių verčių išgyvenimas mane/jį/jus motyvuoja, o kokių verčių trūkumas/naikinimas atstumia?
  • Turiu pripažinti, kad kiekvienas turime unikalų vertybinį pamatą ir tuos šešis laukus ne tik užpildome skirtingu turiniu, bet ir išsidėstome sava prioritetine seka. Pabandykite išdėlioti, kas jums ar jūsų vaikui yra svarbu.
  • Taip pat įdomu, kaip mokymosi vertės matymą (gal labiau laukų turinį, o ne prioritetus) įtakoja asmenybės branda - protinė, moralinė ir emocinė. Čia įdomu palyginti save, kaip suaugusį žmogų, ir savo vaiką.
  • Mokytojai ateina į klasę su savu vertybėmis ir mokymosi vertės matymu bei savu įsivaizdavimu, kas vaikams yra svarbu ir kaip juos galima motyvuoti. Bet prieš juos klasėje sėdi visa įvairovė mokinių, į kiekvieną iš kurių reikia atrasti savo kelią.
Tikiu, kad šis greitosiomis praskleistas mokymosi verčių žemėlapis padės jums reflektuoti savo vertybes ir su didesniu supratimu pažvelgti į kitus bei kitokius. Noriu priminti, kad čia į motyvaciją žvelgiau tik iš vertės suvokimo perspektyvos. Už kadro palikau ne mažiau svarbų emocinį-jausminį aspektą. Bet apie jį teks pakalbėti kitą kartą.

Dabar linkiu sėkmės visiems, per vertės atpažinimą ieškantiems kelio į savo, savo vaikų ir mokinių mokymosi motyvaciją.

Ir iki naujų turiningų susitikimų seminaruose apie vertybes ir vertę!