2015 m. vasario 27 d., penktadienis

Žaislu lavinamo mąstymo profilis



Praeitą savaitę sūnus praplėtė savo turimų žaislų arsenalą. Kiekvieną vakarą su juo dalyvavau išpakuojant ir pražaidžiant kiekvieną naują žaislą. Labai aiškiai pamačiau, kaip kai kurie žaislai pataikė į aktualaus mąstymo gebėjimų vystymosi zoną.

Man kilo mintis pačiai pažaisti, bet jau kitą žaidimą. Nutariau nubraižyti žaislu plėtojamo mąstymo profilį. Pradėsiu nuo LEGO CITY kelių pagalbos sunkvežimio (žr. paveikslėlį). Profilio braižymui panaudosiu Ned Herrmann visuminio proto modelį.

Atidarius maišelį su detalėmis į akis krito smulkios detalės, kurias reikėjo pirštais suimti ir įstatyti į joms skirtą vietą. Tad pirmoje žaidimo pakopoje įsijungė lytėjimas, pirštų koordinaciją ir apčiuopimas: pajausk pirštais, kad detalė įsistatė, o tada spausk. Visą tai ikimokyklinio ugdymo pedagogai vadina smulkiąja motorika. Mano profilyje tai yra dešinysis apatinis (C) ketvirtis.

Dėžutėje mes radome vaizdžiai parengtas instrukcijų knygutes, kur parodytas visas modelio surinkimo procesas, žingsnis po žingsnio. Tad teko mokytis skaityti instrukciją ir paklusti užduotai konstravimo procedūrai. Be to reikia valdyti ir kontroliuoti savo dėmesį. Čia jau stipriai buvo užkabintas kairysis apatinis smegenų ketvirtis (B).

Dar vienas iššūkis iškilo, kai konstravimo metu vaikas pajudėjo aplink stalą, tada jis pasuko instrukcijas į save, o modelis liko stovėti vietoje. Žaidimo pradžioje mama modelį orientavo taip, kad jis 100 proc atitiktų piešinėlį instrukcijose. Pakeitus startinę poziciją mažose smegenėlėse prasidėjo manipuliacija erdviniu objektu. Juk nerasi kur ir kaip įstatyti, jei galvoje teisingai neorientuosi detalės ir neapsuksi piešinio arba modelio 180 laipsnių. Tokios erdvinės manipuliacijos užkaitino dešinį viršutinį smegenų ketvirtį (D).

Kai kuriuose žingsniuose reikėjo atrinkti 5-6 detales. Tame darbe reikėjo išsiskirti ir pritaikyti kategorijas: spalva, dydis, forma. Teko kritiškai vertinti mamos atrinktą neteisingą figūrą. Teko skaičiuoti: Kiek reikia tokių detalių? Kokio ilgio ta detalė? Teko su mama padiskutuoti ir įrodinėti, kodėl taip reikia daryti. Tad įsidarbino ir kairysis viršutinis ketvirtis (A).

Dar kiti mąstymo procesai pasileido, kai darbas įpusėjo, t.y. ties 21-22 žingsniu. Tada išryškėjo mašinos važiuoklė ir įsijungė vaizduotė. Tada vaikas jau pamatė mašiną ir ėmė skubėti. Tada jis susirado vairuotojo figūrą, jau bandė ją pasodinti į mašiną ir važiuoti. Anksčiau nei instrukcijos reikalavo susirado ratus, juos sumontavo ir bandė įstatyti į vietą. Tad čia dar stipriau įsijungė dešinysis viršutinis ketvirtis (D): vaizduotė ir užduotų procedūrų laužymas.

Sumontavus sunkvežimį vaikas aprimo ir trumpam vėl tapo analitiku (A): Kokios sunkvežimio dalys, kaip jos susijungia? Kaip veikia sugedusią mašiną užtraukiantis trosas? Kaip pasodinti vairuotoją ir kaip jį išimti? Kaip į ranką įduoti įrankį, o kaip jį pritvirtinti atgal? Kai kurios detalės vėl buvo atjungiamos ir pritvirtinamos atgal.

Po pertraukos jau pažaidėme pagalbą kelyje. Mama buvo sugedusios mašinos vairuotoja, o vaikas - į pagalbą atėjęs serviso darbuotojas. Čia atsirado vietos vienas kito pajautimui, bendravimui, susiderinimui tarpusavyje (C) ir improvizacijai (D).

Tai tiek mes pažaidėme iš pirmo karto. Toliau mes nuspręsime:

  • Ar toliau plėtosime pagalbos kelyje vaidmenų žaidimą (C).
  • Ar išardysime viską ir kartosime konstravimą pagal instrukciją, susilpninant išorinį vadovavimą ir sustiprinant savi-discipliną (B).
  • O gal išardysime viską, padėsime į šoną instrukcijas ir pažiūrėsime kas gausis (D).

Galvojant apie vaiko lavinimą man teks įvertinti ne tik žaislo potenciją, bet ir keletą kitų svarbių veiksnių: mąstymo lavinimo tikslus, natūralią kognityvinę raidą ir savo vaiko mąstymo profilį, kuris jau ryškėja. Motyvacijos palaikymui teks išnaudoti tai, kas jam lengva ir smagu, ir iš lėto įveikti tai, kas jam kelia sunkumų.

Galvojant apie LEGO CITY, tai mes dar neišsėmėme šio žaislo lavinamosios potencijos. Protą pajudina ne daiktas, o veikla. Iki projektavimo ir dizaino (D) bei inžinerinių sprendimų (A) mums dar reikia užaugti. Manau, kad po kokio pusmečio ar metų, mes šiek tiek išplėsime šio žaislo užkabinamą mąstymą A ir D kryptimis.

Žinau, kad ir kiti tėveliai savo vaikams perka LEGO. Kiekvienas vaikas yra skirtingas, kiekvienas tėvas turi skirtingus lavinamuosius prioritetus, tad man labai įdomu išgirsti kaip kiti žaidžia ir išnaudoja lavinamąją šio žaislo potenciją.

Komentarų nėra: