2015 m. vasario 6 d., penktadienis

Švietimas proto visumai: pagal Ned Herrmann metodologiją


Simboliška, bet 2015-tuosius metus man teko pradėti nuo susitikimo su švietimo ministru. Ministras lankėsi mokykloje, kuri jau penkiolika metų nuosekliai užsiima mąstymo lavinimu.
Savaime aišku, kad kalba pasisuko ir apie mąstymo lavinimą.

Ministras laikėsi aiškios pozicijos, kad kiekviena mokykla turi lavinti mąstymą ir kiekviena taip daro. Aš pilnai sutinku su mąstymo lavinimo reikalavimu, bet leidžiu sau suabejoti visuotine mąstymo lavinimo praktika.

Šioje video apžvalgoje aš remiuosi Ned Herrmann visuminio proto® metodologija ir bandau parodyti, kas man yra MĄSTYMĄ LAVINANTI MOKYKLA, o dar konkrečiau - tai MOKYKLA VISAM PROTUI.

Apžvalgą aš pradedu nuo ugdymo filosofijos, kuri aprėmina ir įprasmina mąstymo lavinimo tikslus, paskui atkreipiu dėmesį į proto visumos plėtotės prielaidas numatančią ugdymo programą, o galiausiai išryškinu kelis esminius visuminio proto® pedagogikos aspektus.

Palaipsniui tampa aišku, kad ne kiekviena mokykla gali save vadinti mąstymą lavinančia mokykla. O tam, jog įsitikintume, jog mūsų mokykla savo ugdymo praktikoje apima mąstymo visumą, reikėtų savęs paklausti:

  • Kaip mes suvokiame ugdymo paskirtį ir kiek mąstymo lavinimas yra aktualus tos paskirties realizavimui?
  • Ar mūsų rengiamose ir įgyvendinamose ugdymo programose yra užprogramuota mąstymo visuma?
  • Kaip ugdymo praktikoje pažįstama, pasiekiama ir plėtojama mokinių mąstymo įvairovė?
  • Kokią vietą vertinamuose mokymosi pasiekimuose užima mąstymo pasiekimai?

O jei nenorime ar negalime atsakyti į šiuos klausimus, tai neturėtume savęs vadinti mąstymą lavinančia mokykla. Bet ir tokioje mokykloje mąstymo palavinimas kokia nors kryptimi netyčia gali atsitikti, lygiai taip, kaip gali atsitikti ir mokinių mąstymo apribojimas.

Šia apžvalga aš kviečiu jus visus kartu judėti link proto visumą plėtojančios mokyklos.

1 komentaras: