2014 m. balandžio 23 d., trečiadienis

Techninis ištobulinimas - o kas toliau?





Šiek tiek anksčiau jau rašiau apie instrumento įvaldymo svarbą kilstelėjant kūrybiškumą nuo primityvios intuityvios ekspresijos link akademinio techninio lygmens. Vakar man pasisekė apsilankyti jauno žmogaus soliniame koncerte, kuriame labai stipriai reiškėsi techninio ištobulinimo lygmuo. Ši patirtis vėl mane paskatino grįžti prie kūrybiškumo raiškos ir ugdymo apmąstymo.

Šiandien man rūpi: „O kas toliau, kai aš jau įvaldau plaktuką, pieštuką, ScreenFlow programą ar fortepijoną?" Ką man siūlo Taylor, Gardner ir Edward de Bono?

Jau anksčiau minėtuose Taylor kūrybiškumo lygmenyse po techninio ištobulinimo sektų išradingumo lygmuo, kur eksperimentuodami mes žinias, technikas, išmokus veiklos būdus panaudojame kaip „atspirties akmenį“ ėjimui toliau. Taigi, Taylor kūrėjų ugdytojams patartų į programą įtraukti eksperimentus, bandymus, žaidimą ir laisvą žongliravimą įvaldyta technika.

Šiame kontekste negaliu neprisiminti ir Howard Gardner (2007) „Penkių protų ateičiai" (angl. Five Minds for the Future), kuris po disciplinuoto proto kalba apie sintezuojantį protą ir tik paskui apie kuriantį protą. Sintezė Gardnerio protų sistemoje yra kaip antras laiptelis kūrybiškumo link.
Jei disciplinuoto proto lavinimas numato apibrėžtos srities/dalyko/disciplinos taisyklių, technikų, logikos ir žinių įsisavinimą, tai sintezuojančio proto lavinimas jau reikalauja peržengti disciplinos rėmus ir išeiti į multi-disciplininę erdvę. Kūrėjų ugdytojai turėtų sudaryti galimybę peržengti vienos disciplinos rėmus ir įvaldyti naujas disciplinas. Tik skirtingi, suvokti, įvaldyti ir išskirti dalykai gali būti sintezuojami.

O ką šioje vietoje iš savo instrumentų arsenalo pasiūlytų Edward de Bono? Manau, kad tai pats laikas įvaldyti lateralinio mąstymo instrumentus (CoRT 4 programa), padedančius išsilaisvinti iš vienos disciplinos rėmų. Šių instrumentų mums nereikia tol, kol mes nesusikuriame efektyviai veikiančių konkrečios srities mąstymo bei veiklos šablonų ir prie jų neprisirišame. Lateralinis mąstymas - kaip mąstymas skersai šablono - tampa būtinu tik tada, kai jau yra įtvirtintas bent vienas šablonas.

Linkius sėkmės visiems kūrėjams ir jų ugdytojams rasti tinkamą laiką peržengti techninio ištobulinimo vienoje disciplinoje fazę ir žengti kitą žingsnį link kūrybos.

Komentarų nėra: